Spam voorkomen in uw reclame
Voorkom spam als u reclame maakt via e-mail, whatsappjes of andere elektronische berichten. Verstuur uw berichten alleen naar mensen die vooraf toestemming gaven. Maak duidelijk dat u de afzender bent. En maak afmelden makkelijk. Dat zijn de belangrijkste regels van het spamverbod.
Eerst toestemming, dan versturen
U mag elektronische berichten sturen naar ontvangers die vooraf toestemming gaven:
- Zij kozen hier bewust voor. Dus niet via vooraf aangevinkte hokjes, onder druk of via uw algemene voorwaarden.
- De keuze ging duidelijk over reclame of wervende berichten.
- U kunt deze toestemming bewijzen tot 5 jaar na verzending.
Uitzondering
Bestaande klanten mag u ongevraagd berichten sturen over producten of diensten die te maken hebben met eerdere aankopen. Zij moeten zich wel kunnen afmelden. En u bent duidelijk de afzender.
Laat zien dat u de afzender bent
Bijvoorbeeld via uw bedrijfsnaam of e-mailadres. Gebruik geen fantasienaam (alias).
Maak afmelden makkelijk
In elk bericht staat de mogelijkheid tot afmelden. Dit is:
- Snel, dus niet via bijvoorbeeld een ingewikkelde vragenlijst.
- Gratis, dus niet via betaling met persoonsgegevens of een andere tegenprestatie.
Tell-a-friend regels
Berichten laten doorsturen (tell-a-friend) mag onder 5 voorwaarden:
- Mensen bepalen zelf of ze uw bericht naar iemand doorsturen. U beloont hier niemand voor.
- In het doorgestuurde bericht staat duidelijk bij wie de ontvanger kan klagen over het bericht.
- De persoon die het doorstuurt, kan vooraf het hele bericht zien.
- Na het doorsturen verwijdert u alle persoonsgegevens. Opslaan en opnieuw gebruiken mag niet.
- Uw website is beveiligd tegen misbruik, zoals het automatisch versturen van spam door anderen.
Het spamverbod geldt in alle EER-landen
Houdt u aan deze spamregels bij al uw klanten binnen de Europese Economische Ruimte (EER):
- Europese Unie
- IJsland
- Noorwegen
- Liechtenstein
Buiten de EER gelden de regels van die landen. Stuurt u bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar klanten in Japan, dan moet u zich houden aan de Japanse regels voor spam.
Spammers riskeren een boete
Wij kunnen boetes opleggen aan:
- De verspreider (die op de verzendknop drukt).
- De afzender (die de opdracht geeft).
- Bedrijven die meewerken aan verzending, bijvoorbeeld leveranciers van adressenbestanden.
Boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding. Soms geven we eerst een waarschuwing.