Verlenging Toezeggingsbesluit One Media Sales
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlengt de geldigheidsduur van de toezegging door One Media Sales B.V. Dat heeft de ACM op 17 december 2021 besloten. OMS mag bij de verkoop van radioadvertentieruimte geen kortingen verlenen die gekoppeld zijn aan bestedingsaandelen (Toezeggingsbesluit OMS).
Bij de duur van het Toezeggingsbesluit had de ACM rekening gehouden met de termijn van de huidige vergunningen voor FM-radiofrequenties die af zou lopen op 31 augustus 2022. Omdat de Staatssecretaris van Economische Zaken onlangs heeft besloten de vergunningen te verlengen tot 1 september 2025, blijven de marktposities van aanbieders van radioadvertentieruimte de komende periode grotendeels ongewijzigd.
OMS neemt een belangrijke positie in op de markt. Het verstrekken van bestedingsaandeelkortingen door OMS zou risico’s voor de concurrentie kunnen opleveren. De afgelopen twee jaar zijn geen overtredingen van de toezegging naar voren gekomen. Er zijn ook geen klachten van marktpartijen ontvangen. De ACM vindt het – gezien de marktpositie van OMS -, noodzakelijk om in lijn met de huidige vergunningen voor FM-radiofrequenties, de geldigheidsduur van het Toezeggingsbesluit OMS met twee jaar te verlengen van 1 januari 2022 tot 1 januari 2024.