Kruimelpad

Besluit

Toezeggingsbesluit OMS over radioadvertenties

02-12-2019

Mediabedrijf One Media Sales (OMS) past per 1 januari 2020 het kortingssysteem voor de verkoop van radio-advertentieruimte aan. Dat zegt OMS aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toe.

OMS is de grootste speler bij de verkoop van zendtijd voor advertenties op de radio. Ze verkoopt alle zendtijd voor reclamespots op 8 populaire commerciële radiozenders van onder andere Talpa Radio en RadioCorp. Door het kortingssysteem verleidt OMS adverteerders en mediabureaus om meer van hun jaarlijkse advertentiebudget bij OMS te besteden en minder bij andere radiozenders. Door dit soort kortingen dreigen andere radiozenders onvoldoende advertentie-inkomsten te krijgen om goed te kunnen functioneren.

Met deze toezegging stopt het onderzoek van de ACM naar een overtreding van de Mededingingswet door OMS. De ACM vindt in dit geval een toezegging effectiever dan het opleggen van een sanctie.

Waar gaat het om?

OMS is de grootste aanbieder van advertentieruimte op de commerciële radio en verkoopt advertentieruimte voor de zenders van Talpa Radio (Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Veronica), RadioCorp (SLAM! en 100%NL), Sublime en Classic NL. Omdat OMS de advertentieruimte voor zo veel zenders verkoopt, is OMS belangrijk voor adverteerders.

Hoe kan een korting een probleem zijn voor de concurrentie?

Bij de verkoop van advertentieruimte biedt OMS verschillende kortingen aan. Eén van de kortingen is de bestedingsaandeelkorting. Als een adverteerder of mediabureau een groter deel van zijn advertentie(jaar)budget besteedt bij radiozenders die bij OMS zijn aangesloten, wordt de korting hoger. Als er een groter deel van het advertentiebudget bij concurrenten wordt besteed, is de korting lager. Op deze wijze worden adverteerders en mediabureaus verleid om een nog groter deel van hun radiobudget via OMS in te zetten.

Door de bestedingsaandeelkorting van OMS bestaat dus het risico dat adverteerders en mediabureaus minder advertentieruimte zullen kopen bij andere radiozenders dan de zenders die zijn aangesloten bij OMS en de andere zenders daar weinig tegen kunnen doen. Het gevolg is dat die andere radiozenders in een negatieve spiraal terecht kunnen komen van lagere radioadvertentie-inkomsten, verminderde aantrekkelijkheid van programma’s en een lager luisteraandeel. Dit kan uiteindelijk leiden tot het verdwijnen van die radiozenders waardoor het aanbod voor radioluisteraars verschraalt en de prijzen van advertenties op de radio worden verhoogd. Dat risico wil de ACM met dit toezeggingsbesluit vermijden.