Reactie op consultatieversie Programma van Eisen nieuwe Hoofdrailnetconcessie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uitgenodigd om te reageren op de consultatieversie van het Programma van Eisen van de nieuwe vervoersconcessie voor het hoofdrailnet (HRN-concessie).
Concurrentie op het spoor
De ACM focust in haar reactie op de gevolgen van de wijze van het vaststellen van de omvang van de concessie voor de concurrentie op het spoor via opentoegangsdiensten.
Het aantal treinen per tijdsperiode per baanvak wordt het volume van de concessie genoemd. Voor dit volume geldt een minimum en maximum en daarmee een bandbreedte.
De ACM verwacht dat er alleen opentoegangsdiensten ontstaan als daar voldoende capaciteit voor is op het spoor boven het maximum van de concessie. Een opentoegangsdienst kan anders niet voortbestaan als de concessiehouder de volledige bandbreedte benut. Concessieverkeer krijgt immers prioriteit boven opentoegangsverkeer.
Daarbij introduceert het Plan van Eisen extra onzekerheid met de bepaling dat het volume, en daarmee ook het maximum volume, jaarlijks door de consessieverlener kan worden aangepast.
Drempels voor opentoegangsdiensten
De ACM constateert dat deze zaken drempels kunnen opwerpen voor opentoegangsdiensten. De ACM ziet meerdere mogelijkheden om die drempels te verlagen en is graag bereid hierover in gesprek te gaan.