Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Reactie op consultatieversie Programma van Eisen nieuwe Hoofdrailnetconcessie

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uitgenodigd om te reageren op de consultatieversie van het Programma van Eisen van de nieuwe vervoersconcessie voor het hoofdrailnet (HRN-concessie).

Concurrentie op het spoor

De ACM focust in haar reactie op de gevolgen van de wijze van het vaststellen van de omvang van de concessie voor de concurrentie op het spoor via opentoegangsdiensten.

Het aantal treinen per tijdsperiode per baanvak wordt het volume van de concessie genoemd. Voor dit volume geldt een minimum en maximum en daarmee een bandbreedte.

De ACM verwacht dat er alleen opentoegangsdiensten ontstaan als daar voldoende capaciteit voor is op het spoor boven het maximum van de concessie. Een opentoegangsdienst kan anders niet voortbestaan als de concessiehouder de volledige bandbreedte benut. Concessieverkeer krijgt immers prioriteit boven opentoegangsverkeer.

Daarbij introduceert het Plan van Eisen extra onzekerheid met de bepaling dat het volume, en daarmee ook het maximum volume, jaarlijks door de consessieverlener kan worden aangepast.

Drempels voor opentoegangsdiensten

De ACM constateert dat deze zaken drempels kunnen opwerpen voor opentoegangsdiensten. De ACM ziet meerdere mogelijkheden om die drempels te verlagen en is graag bereid hierover in gesprek te gaan.
 


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook