Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

NMa stelt loodsgeldtarieven voor 2011 vast: tarieven + 6,6%

De loodsgeldtarieven mogen in 2011 stijgen met 6,6%. Dit blijkt uit het tarievenbesluit dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vandaag publiceert. De NMa stelt voor 2011 hogere loodsgeldtarieven vast dan de Nederlandse Loodsencorporatie (NLc) afgelopen juli voorstelde. De NLc ging uit van een stijging van 4,3%. Eerder deze maand deed het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) nog uitspraak over de loodsgeldtarieven van 2009 en 2010. Naar het oordeel van het CBb heeft de NMa de methode van indexering van het arbeidsvergoeding niet goed toegepast. Hierdoor hebben de loodsen in vorige jaren EUR 5 miljoen te weinig ontvangen.

Jaap de Keijzer, als bestuurslid van de NMa verantwoordelijk voor de Vervoerkamer: 'Omdat er zo weinig tijd zit tussen de CBb-uitspraken over de loodsgeldtarieven voor 2010 en de vaststelling van de loodsgeldtarieven voor 2011, kan de NMa weinig anders dan meegaan met het tarievenvoorstel van de Nederlandse Loodscorporatie (NLc). We hebben te weinig tijd gehad voor nader onderzoek.'

Rekensom achter de tariefsstijging
De macro tariefaanpassing voor 2011 stelt de NMa vast op het voorstel van de NLc 4,3%, vermeerderd met + 2,3%. Zo ontstaat een tariefsverhoging van 6,6%. De correctie van 2,3% is als volgt samengesteld: verrekening arbeidsvergoeding 2009 (1,6%) + verrekening arbeidsvergoeding 2010 (2.0%) – een lagere raming van het aantal loodsreizen in 2011 (-/- 1,4%) + 0,1% afronding. Totaal is dus 3,6% toe te rekenen aan het verrekenen van de te lage tarieven uit 2009 en 2010 (1,6% voor 2009 + 2,0% voor 2010).

CBb-uitspraken van 6 december 2010
Het CBb heeft het tarievenbesluit over 2010 vernietigd. Voor 2010 moet de NMa daarom een nieuw besluit nemen; dit wordt in de eerste helft van 2011 verwacht. Het CBb steunt de NMa in haar visie dat de post 'beschikbaarheidsuren' geen vaste restpost is. Alleen moeten de NMa en de loodsen gezamenlijk in het herziene besluit beter onderbouwen hoe groot het aantal beschikbaarheidsuren moet zijn om de gewenste kwaliteit te kunnen blijven leveren. Als laatste onderwerp moet de NMa de post 'overhead' verder analyseren.

De bevoegdheden van de NMa
De NMa stelt jaarlijks de loodsgeldtarieven vast op basis van de Wet Markttoezicht Registerloodsen uit 2008. De NMa beoordeelt daartoe het voorstel dat de NLc halverwege het jaar indient. De NMa mag afwijken van het voorstel als zij meent dat dit voorstel onvoldoende bijdraagt aan het bereiken van de meest efficiënte werkwijze, productiviteit en kwaliteit van de loodsdienstverlening.

Op het tarievenbesluit van de NMa staat bezwaar en beroep open.