Kruimelpad

Onderzoek

Consumentenonderzoek zorgverzekeringsmarkt 2014

18-11-2014

Onderzoek door Market Response in opdracht van ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in 2014 gekeken naar overstapdrempels in de zorgverzekeringsmarkt. In het kader daarvan heeft Market Response in opdracht van de ACM de stand van zaken met betrekking tot overstapgedrag en overstapbereidheid in kaart gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de consumenten zich vorig jaar heeft geori├źnteerd op een nieuwe zorgverzekering. Minder dan een op de tien consumenten heeft uiteindelijk voor een nieuwe zorgverzekering gekozen.

Consumenten die het afgelopen jaar niet zijn overgestapt naar een andere zorgverzekeraar noemen daarvoor als belangrijkste redenen dat zij tevreden zijn met de huidige verzekeraar (60% van de consumenten vindt dit). Daarnaast geeft circa een kwart van de consumenten aan dat overstappen te veel tijd en moeite kost en dat er nauwelijks verschil zit tussen aanbieders (zowel qua prijs als kwaliteit). Circa een op de tien consumenten noemt daarnaast dat het te ingewikkeld is om over te stappen, zij zien door de bomen het bos niet meer. Daarnaast is een veel gehoord argument dat ze liever bij het vertrouwde blijven.

Market Response heeft ook gevraagd naar de prijsdrempel voor consumenten om te switchen van zorgverzekeraar. Die ligt op gemiddeld 120 euro per persoon per jaar. De prijsbesparing die consumenten verwachten ligt gemiddeld lager, namelijk 80 euro per jaar. Circa twee op de vijf consumenten heeft geen idee wat zij kunnen besparen met een eventuele overstap.

Deze gegevens zijn interessant wanneer ze worden afgezet tegen onderzoek door de ACM naar het besparingspotentieel. Dit lag in 2014 op gemiddeld 103 euro per persoon op alleen de basispolis. Voor een huishouden met twee personen betekent dit al een gemiddelde besparing van 206 euro per jaar.