Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Consumentenonderzoek zorgverzekeringsmarkt 2015

Onderzoeksbureau Market Response heeft in 2015 in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek gedaan naar keuzes van consumenten in de zorgverzekeringsmarkt. Het was de tweede keer dat de ACM een dergelijk onderzoek heeft laten uitvoeren.

Bewust vergelijken steeds gewoner

Het aantal mensen dat zich oriënteert op de zorgverzekeringsmarkt neemt toe (30%, tegen 25% in 2014). Het aantal overstappers blijft vrijwel gelijk. Voor overstappers is prijs nog steeds de belangrijkste drijfveer (61%). Daarnaast noemen zij steeds vaker andere redenen, zoals dekking (34%) en vrije zorgkeuze (20%).

Consument wil onafhankelijke informatie

Consumenten hebben behoefte aan onafhankelijke informatie. De ACM heeft hier vorig najaar samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op ingespeeld. Via ConsuWijzer hebben consumenten tips gekregen voor het vergelijken van zorgverzekeringen. Een op de vijf oriënterende consumenten heeft deze informatie ook daadwerkelijk gebruikt.

Vergelijkingssites minder gebruikt als overstapkanaal

Consumenten vertrouwen de informatie op vergelijkingssites niet altijd. Zij zijn dit jaar minder vaak via een vergelijkingswebsite overgestapt (8%, tegen 25% in 2014).

Stappenplan Zorgverzekeringen vergelijken ConsuWijzer

Op ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM, staat een stappenplan voor consumenten die willen overstappen.

 

Documenten

Zie ook