Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Toezichthouders roepen consumenten op hun zorgverzekering onder de loep te nemen

Het is belangrijk dat consumenten bewust en weloverwogen een keuze maken voor een zorgverzekering die aansluit op hun behoefte. Nu zij het aanbod van hun huidige aanbieder hebben ontvangen, roepen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) consumenten op te beoordelen of dit aanbod nog voldoet en te vergelijken met de aanbiedingen van andere verzekeraars.

Op www.consuwijzer.nl staan hulpmiddelen om consumenten hierbij te ondersteunen, zoals een stappenplan om tot een goede keuze te komen. Als consumenten kritisch blijven kiezen, dwingen zij zorgverzekeraars om hun polissen te blijven verbeteren.

Vergelijken loont

Vanaf half november tot 1 januari kunnen consumenten een nieuwe zorgverzekering kiezen. Consumenten die hun huidige zorgverzekering(en) onder de loep nemen kunnen bijvoorbeeld besparen op de premie voor de basisverzekering, kiezen voor een aanvullende zorgverzekering met meer of andere dekking en/of een slimmere keuze maken wat betreft de hoogte van het eigen risico. Het stappenplan op de website van ConsuWijzer helpt de consument om helder krijgen wat voor hem belangrijk is wat betreft zijn zorgverzekering in 2015. Want de consument die weet wat hij wil, kan gemakkelijker de verschillende aanbiedingen vergelijken.

Onderzoek vergelijkingssites

Consumenten kunnen aan de hand van het vergoedingenoverzicht van zorgverzekeraars een vergelijking maken. Consumenten gebruiken ook graag vergelijkingssites. Wel zijn ze onzeker over de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van deze vergelijkingssites. Daarom deden de Autoriteit Financiƫle Markten (AFM), NZa en ACM onderzoek naar vergelijkingssites en naar consumentenervaringen met het kiezen van een zorgverzekering.

Uit onderzoek van ACM onder consumenten blijkt dat zij behoefte hebben aan betrouwbare informatie van vergelijkingssites op basis van hun eigen situatie en wensen. Ook blijkt dat consumenten behoefte hebben aan een goed overzicht en een betere onderlinge vergelijkbaarheid in het aanbod van verzekeraars. Toezichthouder AFM heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop vergelijkingssites  te werk gaan. De NZa onderzocht de wijze waarop zorgverzekeraars vergelijkingssites van informatie voorzien, en de consequenties hiervan voor de juistheid en vergelijkbaarheid van het aanbod van de verschillende vergelijkingssites. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de informatie over de polissen klopt, ook op vergelijkingssites. Zorgverzekeraars zijn ervoor verantwoordelijk dat op vergelijkingssites waar zij een contract mee hebben, de informatie over hun polissen correct is. De NZa wees de zorgverzekeraars nog eens extra op deze verantwoordelijkheid.

Gebruik vergelijkingssites

De drie toezichthouders helpen consumenten om handig gebruik te maken van vergelijkingssites. Op de website van ConsuWijzer staan hiervoor vijf praktische tips. Zo geldt onder andere dat hoe meer wensen je op een vergelijkingssite kunt invoeren, hoe gerichter de site voor je kan zoeken. Verder moet het voor de consument duidelijk zijn hoe de vergelijking tot stand is gekomen en waaraan de site geld verdient. Dan kan de consument op basis daarvan zelf bepalen of hij via die website zijn keuze wil maken. Consumenten doen er altijd goed aan om verschillende sites te gebruiken om  zo te bepalen welke zij het meest prettig vinden in gebruik, aanbod en duidelijkheid. Als een consument twijfels heeft over de dekking van een aanbod, doet hij er goed aan om bij de zorgverzekeraar zelf nog eens te checken.

Zie ook