Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM beboet KPN voor benadelen concurrenten bij overheidsaanbesteding telefonie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aan KPN een boete van bijna 30 miljoen euro opgelegd. KPN heeft in 2010 een overtreding begaan bij de aanbestedingsprocedure van vaste telefonie voor diverse overheidsorganisaties (OT2010).

KPN is verplicht om haar concurrenten onder gelijke voorwaarden als zichzelf toegang te verlenen tot haar netwerk voor vaste telefonie. Wijzigingen van de voorwaarden voor deze toegang, zoals tariefinformatie, moeten tijdig en volledig worden aangekondigd. ACM heeft geconstateerd dat KPN op een cruciaal moment in de aanbestedingsprocedure tariefinformatie achterhield die zij verplicht was met haar concurrenten te delen. Door haar concurrenten niet te informeren over een door KPN doorgevoerde kortingsregeling kwamen deze concurrenten op achterstand te staan tijdens het aanbestedingsproces. Zij konden deze lagere tarieven niet meer verwerken in hun aanbod.

“KPN heeft met deze overtreding de concurrentie op ernstige wijze benadeeld”, aldus Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM. “Dit is niet de eerste keer dat KPN een dergelijke overtreding begaat. Daarom hebben we KPN niet alleen een boete opgelegd maar destijds ook onder verscherpt toezicht gesteld.”

Verloop van de procedure

De boete werd opgelegd op 21 december 2011, maar bekendmaking ervan heeft KPN tot heden via de rechter tegen kunnen houden. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft nu bepaald dat ACM het besluit en daarmee de boete openbaar mag maken.

Op 24 oktober 2013 heeft de Rechtbank Rotterdam het oordeel van ACM bevestigd dat KPN een overtreding heeft begaan. Openbaarmaking van dit besluit was door de rechter op verzoek van KPN opgeschort.

KPN heeft bij het CBb hoger beroep aangetekend tegen het boetebesluit.

Zie ook

Meer in deze zaak