Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Rechter over telemarketingboete E.ON: Boete terecht maar te hoog

De rechtbank Rotterdam heeft op 17 januari 2013 uitspraak gedaan in het beroep dat energiebedrijf E.ON had ingediend tegen de beslissing op bezwaar van OPTA over een boete van 175.000 euro voor het overtreden van de telemarketingregels. Leenart & Heemskerk Customer Contact (L&H) heeft namens E.ON ongevraagd 25.500 consumenten gebeld die stonden ingeschreven in het Bel-me-niet Register, aldus OPTA. Hiervoor had OPTA beide bedrijven individueel beboet met 175.000 euro. L&H heeft zich bij de boete neergelegd. E.ON heeft bezwaar ingediend tegen de boete. Op 25 oktober 2011 heeft OPTA dit bezwaar ongegrond verklaard. E.ON is vervolgens naar de rechter gestapt.

Oordeel rechter

De rechtbank was van oordeel dat OPTA terecht heeft geconstateerd dat E.ON een overtreding heeft begaan van de telemarketingregels en dat het gepast is om E.ON hiervoor te beboeten. De boete die OPTA vervolgens heeft vastgesteld, is echter te hoog, aldus de rechtbank. Hierbij heeft de rechtbank overwogen dat de kans bestaat dat E.ON minder abonnees gebeld heeft dan OPTA had vastgesteld in haar onderzoek. Daarnaast heeft E.ON de overtreding direct beƫindigd toen zij deze had ontdekt. Tot slot neemt de rechtbank in overweging dat de werkwijze van E.ON liet zien dat zij, ondanks de overtreding, de telemarketingregels wel serieus nam. De rechtbank komt tot het oordeel dat een boete van 100.000 euro passend is.

Tegen deze uitspraak van de rechtbank kunnen partijen nog hoger beroep aantekenen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Zie ook