Kruimelpad

Nieuwe cijfers communicatiemarkten tweede helft 2010

OPTA publiceert nieuwe cijfers over de stand in de communicatiemarkten in haar Structurele Monitoring Markten 2010 Q3 en Q4. Een korte samenvatting:

Bundels
Consumenten kiezen steeds vaker voor een alles-in-1 pakket. Het aantal triple play (RTV, vaste telefonie en breedband) abonnementen stijgt fors van ruim 2,1 miljoen in Q2 naar 2.3 miljoen in Q4.

Televisie
De marktaandelen in het televisielandschap blijven in Q4 voornamelijk verdeeld tussen KPN, ZIGGO en UPC. Van de regionale spelers is ZIGGO nog steeds de grootste met 40 tot 45% marktaandeel. KPN heeft marktaandeel gewonnen. De dalende trend van de Herfindahl-Hirschman index (een graadmeter voor de mate van concurrentie op een markt) zet licht door.*

Mobiele telefonie
In de mobiele telefoniemarkt neemt het aantal aansluitingen en de omzet van mobiel breedbandinternet verder toe. Het volume van de gespreksafgifte blijft constant maar de omzet daalt gestaag.
De marktaandelen van de mobiele aanbieders zijn nauwelijks veranderd ten opzichte van het vorige kwartaal.

Breedband
In de breedbandmarkt stijgt het aantal aansluitingen van kabel en glasvezel. Het aantal aansluitingen over koper neemt af. De breedbandsnelheid die in Q4 het meest wordt afgenomen ligt tussen de 10 Mbps en de 30 Mbps.

Vaste telefonie
Via een digitaal netwerk bellen met de vaste lijn overstijgt in Q4 van 2010 het analoog bellen met de vaste lijn. Over het geheel daalt de retail jaaromzet van 1,26 miljard in 2009 naar 1,11 miljard in 2010. De marktaandelen van de vaste aanbieders verschillen weinig ten opzichte van het vorige kwartaal.

Huurlijnen
In verband met enkele nog openstaande vragen over de door partijen aangeleverde cijfers, is de bijlage ten aanzien van huurlijnen op 19 mei 2011 verwijderd.

* Een hoge Herfindahl-Hirschman index kan duiden op mogelijke problemen in het concurrentieveld.