Kruimelpad

Nieuwe manieren van betalen, nog niet veel gebruikt, maar groeiende markt

Consumenten gebruiken steeds meer de nieuwe mogelijkheden om te betalen. Dat geldt zowel aan de kassa in de winkel als voor online shoppen. Het gebruiksgemak staat daarbij voorop; zoals in de winkel bij contactloos betalen met een bankpas, smartphone of smartwatch. Dat kan ook op steeds meer plekken. De hoeveelheid betalingen aan de toonbank met een mobiel apparaat is nu nog laag (ruim 5%). Het zijn vooral consumenten onder de 40 jaar die met een app op hun telefoon betalen. Zo’n 30% van de ondervraagden die nu nog géén gebruik maken van contactloos betalen met de telefoon, verwacht wel te gaan betalen via hun mobiele telefoon. De enquête is gehouden voordat de coronacrisis uitbrak. Inmiddels weten we dat contactloos betalen is gestegen.

Online betalen de meeste ondervraagden met IDEAL, de toegangspoort tot hun eigen bank. Maar betaaldiensten zoals ApplePay zijn in opkomst. Dit soort betaalmethoden noemen we ‘betalen via een E-Wallet’, een digitale portemonnee. 

Ook uit de enquêtes onder winkeliers blijkt dat de markt voor contactloos betalen met telefoons een groeiende markt is. Meer winkeliers overwegen om die mogelijkheid aan de kassa in de winkel te bieden. Betalen door het scannen van een QR-code (vierkantje met vele zwarte en witte blokjes) is onder winkeliers en consumenten minder populair.

Webwinkels gebruiken bijna allemaal IDEAL als betaalmogelijkheid. Creditcards worden ook veel gebruikt als betaalmiddel. Webwinkeliers verwachten dat andere online betaalmethoden zoals de E-Wallet in opkomst zijn.