De ACM heeft de handelspraktijk van Vakantiegarant onderzocht. Vakantiegarant benadert consumenten per telefoon met een onduidelijk aanbod met kortingen op vakantievilla’s. De ACM legt Vakantiegarant een last onder dwangsom op. Hiermee wil de toezichthouder voorkomen dat Vakantiegarant nog meer consumenten dupeert met zijn misleidende praktijken. Als Vakantiegarant haar praktijken niet stopt of aanpast, dan moet het bedrijf een dwangsom betalen van 2500 euro per dag met een maximum van 125.000 euro.
De ACM heeft de afgelopen weken veel klachten ontvangen van consumenten die door Vakantiegarant telefonisch zijn benaderd. In het telefoongesprek werd de consument een onduidelijk verhaal verteld over kortingen op vakantievilla’s. Het was voor de consument niet duidelijk wat het aanbod inhield. Zij dachten vervolgens in te stemmen met het ontvangen van aanvullende informatie per e-mail. Deze e-mail bleek echter een bevestiging van een overeenkomst te zijn. Tevens werd deze e-mail vaak niet ontvangen door de consumenten. Vakantiegarant stuurde vervolgens na 14 dagen wel een rekening van 349 euro.