Kruimelpad

Nieuwsbericht

ACM roept consumenten op: zeg ‘nee’ als je het niet vertrouwt

31-07-2018

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een forse toename van het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via telefonische werving. Consumenten worden gebeld met een zogenaamd aanbod voor vakanties, cashback- en andere kortingsacties of prijsvragen. Consumenten die alleen hebben ingestemd met het ontvangen van informatie worden vervolgens sterk onder druk gezet om te betalen. De toezichthouder maant consumenten die worden gebeld door een partij die ze niet vertrouwen: zeg duidelijk NEE, beëindig het gesprek en betaal niet. Daarmee kunnen consumenten zichzelf een hoop ellende besparen.

Via haar loket ConsuWijzer ontving de ACM de afgelopen maanden honderden meldingen van consumenten die de dupe waren geworden van oneerlijke praktijken via telefonische werving gevolgd door agressieve incasso. Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur consumenten van de ACM: "Het helpt zeker als consumenten 'nee' zeggen als ze het niet vertrouwen. Ze moeten ook niet zwichten voor loze dreigementen. Wij zetten ons in om deze partijen aan te pakken. Door 'nee' te zeggen en niet te betalen helpen consumenten zichzelf. Tegelijk helpt het ons bij het oplossen van het probleem."

Wat is er aan de hand?

De ACM ziet dat consumenten steeds vaker telefonisch worden benaderd door aanbieders van concepten als kortingsacties, prijsvragen of vakantieaanbiedingen. Vaak gebeurt dit omdat consumenten op internet hebben deelgenomen aan een actie waarbij ze een prijs konden winnen. Als ze daarna worden gebeld lijkt het of ze een prijs hebben gewonnen, maar het is alleen een opstapje naar een aanbod. Als ze aangeven informatie te willen ontvangen wordt dit gezien als een 'ja'. Zo’n 'ja' is meestal ook opgenomen op een bandje dat daarna ten onrechte als pressiemiddel wordt gebruikt om betaling af te dwingen. Daarna volgt vaak een agressieve incasso.

Belangrijkste tips:

  1. Vul geen prijsvragen of enquêtes op internet in, hoe aantrekkelijk ze ook lijken. Malafide handelaren achterhalen op deze manier je telefoonnummer om je vervolgens lastig te vallen.
  2. Stem niet toe met het ontvangen van 'vrijblijvende' informatie van een partij die je niet vertrouwt, ook niet om er maar van af te zijn.
  3. Betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels (zoals schriftelijkheidsvereiste en bedenktijd bij telefonische verkoop) tot stand is gekomen, ook niet als je onder druk wordt gezet. Door wel te betalen hou je het probleem in stand. Via de bank kun je een automatische incasso die zonder toestemming is geïnd laten terug storten.

Wie zitten erachter?

Achter deze concepten voor vakanties, cashback- en andere kortingsacties en prijsvragen gaan grotendeels dezelfde personen schuil. Zij opereren deels vanuit het buitenland. Van de regels die consumenten beschermen trekken ze zich weinig aan. Dit maakt dat de overeenkomsten niet geldig zijn en consumenten niet hoeven te betalen. Het verdienmodel van deze personen is erop gericht consumenten onder druk te zetten om te betalen.

Meldingen ConsuWijzer

De ACM pakt dit probleem aan (Vakantiegarant, Pay Care), soms samen met andere partijen. Dit gebeurt deels ook achter de schermen, waardoor het voor de buitenwereld niet altijd zichtbaar is. Meldingen bij ConsuWijzer over deze en andere praktijken zijn waardevol voor het toezicht.

De ACM is blij met consumenten die bij ConsuWijzer een vraag stellen of een melding doen. In het eerste halfjaar van 2018 ontving ConsuWijzer ruim 30.000 vragen en meldingen. Dat is 5% meer dan in het eerste halfjaar van 2017. Dit komt vooral omdat consumenten ons nu ook gemakkelijk via WhatsApp  kunnen bereiken. ConsuWijzer heeft iets meer dan 45.000 volgers op Facebook en de website ConsuWijzer.nl werd 1,6 miljoen keer bezocht in het eerste halfjaar van 2018.

Neem contact op met ConsuWijzer 

Ruim 2000 vragen en meldingen van consumenten in het eerste halfjaar van 2018 gingen over problemen met incassopraktijken. Uit ons contact met consumenten blijkt dat die problemen vaak volgen op telefonische benaderingen met aanbiedingen. De ACM houdt de incassobranche scherp in de gaten. Eerder dit jaar leidde dit tot een boete aan een incassobureau en een toezegging en een waarschuwing voor incasso’s door Pay Care.