Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Europese consumententoezichthouders: Nintendo zegt toe controllers gratis te repareren

Nintendo heeft toegezegd controllers van spelconsole Nintendo Switch gratis te repareren, ook als de wettelijke garantie al is verstreken. Dit is het resultaat van een gezamenlijke actie van het Europese netwerk van consumentenautoriteiten CPC (Consumer Protection Cooperation) richting Nintendo. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een van die autoriteiten. Het CPC-netwerk heeft deze actie ondernomen na een oproep van BEUC, de koepelorganisatie van Europese consumentenbonden, over de problemen met de spelconsole Nintendo Switch. Door een terugkerend technisch probleem reageerden de controllers namelijk niet meer. Nintendo heeft toegezegd dat consumenten deze controllers gratis kunnen laten repareren, ook als de garantie is verstreken.

Wat was er aan de hand?

Gebruikers van de Nintendo Switch-console klaagden onder meer bij de CPC-autoriteiten en consumentenorganisaties over controleverlies bij het spelen van games op de spelcomputer. De kwaliteit van de controllers verslechterde al snel na de aankoop en de joysticks van de controllers gaven commando's zonder dat ze door de gebruiker waren aangeraakt. Dit maakte de controllers onbruikbaar. Consumenten die ze niet gemakkelijk of gratis konden repareren, konden niets anders dan ze weggooien en vervangen door nieuwe, met onnodig elektronisch afval tot gevolg. Het technische probleem, bekend geworden als de ‘Joy-Con drift’, deed zich voor in zowel de Nintendo Switch als de Nintendo Switch Lite consoles. De leden van BEUC hebben hierover tot januari 2021 bijna 25.000 consumentenklachten ontvangen, waarna ze hun verzoek tot actie neerlegden bij het CPC-netwerk. Inmiddels heeft Nintendo ermee ingestemd om consumenten via zijn website duidelijk te informeren dat alle drift- of responsproblemen van de Joy-Con controllers gratis door Nintendo zullen worden gerepareerd, zelfs na afloop van de garantieperiode.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Wij zijn blij met het resultaat van deze gezamenlijke actie. Dit is goed nieuws voor consumenten, maar ook voor het milieu. Hiermee wordt voorkomen dat apparaten weggegooid of vervangen moeten worden. We raden gebruikers aan de website van Nintendo te raadplegen bij problemen met de controller. Daar legt Nintendo uit hoe en onder welke voorwaarden de controller verzonden kan worden voor reparatie, ook buiten de garantieperiode.”

Achtergrond

In het Europese samenwerkingsverband CPC werken autoriteiten samen die in hun land verantwoordelijk zijn voor de handhaving van de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming. Hierbij heeft de Europese Commissie een coördinerende rol. De acties worden geleid door een of meer autoriteiten uit het netwerk. De bijgewerkte verordening betreffende samenwerking met betrekking tot consumentenbescherming is de basis hiervoor. Deze geeft hen meer bevoegdheden om onregelmatigheden op te sporen en snel op te treden tegen oneerlijke handelaren. Deze actie stond onder leiding van de consumentenautoriteiten van Griekenland en Duitsland en werd gecoördineerd door de Europese Commissie.

Zie ook