Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Enstroga neemt klanten niet terug en moet dwangsom betalen

Energiebedrijf Enstroga is ondanks ingrijpen door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) doorgegaan met het beëindigen van de levering bij klanten die niet akkoord zijn gegaan met het aanpassen van hun vaste energiecontract. Omdat Enstroga zich nog steeds niet aan de regels houdt moet het bedrijf een dwangsom betalen.

Sommige klanten van Enstroga hebben naast brieven van Enstroga ook al een brief gekregen van hun lokale netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin, Enduris, Coteq, Rendo of Westland Infra). In de brief legt de netbeheerder uit dat de consument geen contract meer heeft met een energieleverancier en dat er dus geen energieleverancier meer gekoppeld is aan het adres. De netbeheerder vraagt de consument daarom zo snel mogelijk een contract met een leverancier te sluiten en aan de netbeheerder door te geven welke leverancier dit is. De ACM adviseert consumenten die een dergelijke brief van hun netbeheerder hebben ontvangen gehoor te geven aan deze oproep van de netbeheerder en op zoek te gaan naar een andere energieleverancier. Zo blijven zij in ieder geval verzekerd van levering van gas en/of elektriciteit.

De ACM geeft dit advies omdat is gebleken dat Enstroga geen gehoor geeft aan  oproepen van consumenten. Het is voor consumenten daarom niet langer raadzaam nogmaals bij Enstroga aan te dringen op het nakomen van het contract als zij van hun netbeheerder een dergelijke brief hebben gekregen.

Zie ook