Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM treedt op tegen energiebedrijven die vaste energiecontracten opzeggen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt op tegen energiebedrijven die de leveringsovereenkomst met klanten opzeggen omdat zij niet akkoord zijn gegaan met het verhogen van het afgesproken vaste energietarief. Het zomaar stoppen of aanpassen van een energiecontract met vaste tarieven is niet toegestaan. Op grond van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas is het beëindigen van de levering in de winterperiode (1 oktober tot 1 april) zeker niet zomaar toegestaan. Daarom treedt de ACM hier tegen op.

Uit meldingen bij het consumentenloket ACM ConsuWijzer bleek al eerder dat enkele bedrijven toch dreigen de levering stop te zetten als klanten niet akkoord gaan met het verhogen van het vaste tarief. De ACM heeft onlangs al gemeld dat dit niet is toegestaan en heeft bedrijven die dit doen hier ook op aangesproken. Uit onderzoek van de ACM blijkt nu dat één van deze bedrijven de levering aan consumenten die niet akkoord zijn met een prijsverhoging daadwerkelijk stopzet in de winterperiode. De ACM dwingt het bedrijf met een zogenoemde last onder dwangsom (LOD) de levering van gas en elektriciteit aan consumenten voort te zetten volgens het afgesproken vaste tarief. Doet het bedrijf dit niet, dan moet het bedrijf een dwangsom van 15.000 euro per week betalen, met een maximum van 45.000 euro.

De ACM blijft de komende tijd controleren of energiebedrijven zich aan de regels houden en levering in de winterperiode niet zomaar beëindigen omdat vaste contracten eenzijdig worden opgezegd. Als blijkt dat ook andere bedrijven de levering stopzetten zal de ACM hier ook tegen optreden. Consumenten met een vast contract die toch nog een brief krijgen van hun energieleverancier met de mededeling dat de levering wordt beëindigd, kunnen dat melden bij ACM ConsuWijzer. Op ACM ConsuWijzer staat ook een voorbeeldbrief die consumenten kunnen gebruiken als zij het niet eens zijn met het stopzetten of wijzigen van hun energiecontract.

Consumenten kunnen er van uit gaan dat zij, zeker in de wintermaanden, nooit zomaar worden afgesloten. Zij krijgen daarvóór altijd eerst een brief van de netbeheerder waarin staat dat zij een nieuwe energieleverancier moeten zoeken. De ACM adviseert consumenten dan contact op te nemen met hun leverancier en deze te houden aan het contract en dit ook te melden bij de ACM. De leverancier blijft altijd het aanspreekpunt voor consumenten.

Dit bericht is op 26-10-2021 aangepast.

Zie ook