Kruimelpad

Energiemonitor voor consumenten – 2022

Consumenten ervaren de energieprijzen als hoog

De energieprijzen zijn het afgelopen jaar flink gestegen. Zoals verwacht ervaren ook veel meer consumenten de energieprijzen als hoog of zeer hoog (78% vs. 52% in 2021). Dit zijn voornamelijk de consumenten die te maken hebben gehad met een aflopend contract voor bepaalde tijd met een vast tarief. Als er meer contracten voor bepaalde tijd aflopen zal ook de groep consumenten die de prijs als hoog ervaart groeien. Dit jaar geven consumenten aan dat zij gemiddeld € 143,81 per maand kwijt zijn aan hun energierekening versus € 127,14 in 2021. Van de consumenten die zijn overgestapt in de afgelopen 12 maanden deed 44% dit om te besparen op maandelijkse kosten en 26% vanwege de geboden cash back actie. Van de warmtegebruikers geeft 77% aan de warmteprijzen (erg) hoog te vinden. Bijna niemand vindt de prijzen (erg) laag (2%). 

Verduurzaming van woningen 

Een groeiend aantal consumenten geeft aan dat thuis één of meerdere van de voorgelegde verduurzamingsmaatregelen zijn getroffen (90% vs. 81% in 2021). De meest voorkomende maatregelen zijn een slimme meter (60%), inzicht in het energieverbruik (39%), spouwmuurisolatie (38%), dakisolatie (38%), HR++ glas (36%) en zonnepanelen op het dak (31%). Het isoleren van een woning is voor consumenten een belangrijke stap om hun huis te verduurzamen en om op hun energierekening te besparen. De ACM heeft in februari 2022 een analyse gepubliceerd van de problemen die zich (kunnen) voordoen bij het isoleren van woningen. De publicatie bevat ook een overzicht van de regels waar bedrijven die woningen isoleren zich aan moeten houden. 

Vertrouwen en tevredenheid

Dit jaar geeft 29% van de consumenten aan dat zij (zeer) veel vertrouwen hebben in energieleveranciers en 23% heeft (zeer) weinig vertrouwen. Gebruikers van elektriciteit en gas hebben iets meer vertrouwen in hun energieleverancier dan mensen die hun huis verwarmen met warmte (29% vs. 23%). Ook is de tevredenheid hoger op de punten totale dienstverlening, facturering, prijs, afhandeling van vragen/klachten, klantvriendelijkheid en inzicht in gebruik. 27% van de warmtegebruikers zou overstappen naar een andere warmteleverancier als dat mogelijk was.

Minder consumenten stapten over naar een andere energieleverancier

In vergelijking met vorig jaar zien we een grote daling in het aantal overstappers (van 27% in 2021 naar 14%). Dit komt doordat energieleveranciers bijna geen contracten aanbieden met een vast tarief en een bepaalde looptijd. De reden hiervoor is dat de energieprijzen zo hoog zijn en omdat onzeker is hoe de prijzen zich ontwikkelen. Daarnaast verwachten meer consumenten (met een variabel of aflopend vast contract) dat ze over een jaar nog klant zijn bij dezelfde energieleverancier (46% vs. 39% in 2021). Verder zijn consumenten (met een variabel of aflopend vast contract) minder vaak van plan om het aankomend jaar energieleveranciers te gaan vergelijken (52% vs. 56% in 2021).

 

Documenten

Energiemonitor 2022 (PDF - 433.34 KB) Consumentenonderzoek energiemonitor 2022 (PDF - 4.55 MB)