Kruimelpad

Consumentenonderzoek telecommarkt: consumenten vinden prijzen moeilijker te vergelijken

In het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt toetsen we onder meer overstapgedrag, prijsperceptie, vertrouwen en waardering in de markt.

Dit jaar heeft 25 procent van de consumenten een nieuw contract afgesloten: 13 procent deed dat bij een nieuwe aanbieder en 12 procent sloot een nieuw contract bij de huidige aanbieder. De meest genoemde redenen om over te stappen zijn de wens om te besparen op maandelijkse kosten (35 procent), omdat het contract afliep (31 procent) of omdat men een beter aanbod langs zag komen (27 procent).

Dit jaar vroegen we voor het eerst aan de consumenten die internet en tv afnemen bij dezelfde aanbieder als waar zij hun mobiele telefonie-abonnement hebben, of het combinatievoordeel een reden was om te blijven. Voor 40 procent van deze groep consumenten gold dat zij het combinatievoordeel niet willen verliezen en daarom niet overstappen.

De prijs van mobiele telefonie

De meeste consumenten vinden de prijs voor hun mobiele abonnement niet hoog, maar ook niet laag (53 procent). Gemiddeld betalen consumenten € 16,80 per maand voor hun mobiele abonnement. Bij een gemiddelde besparing van € 6,81 per maand wordt het voor consumenten aantrekkelijk om over te stappen. Veel consumenten vinden het lastig in te schatten hoeveel zij kunnen besparen met een overstap. Verder geeft 48 procent van de consumenten aan dat zij het (zeer) moeilijk vinden om prijzen van verschillende aanbieders goed te vergelijken. Dat is meer dan voorafgaande jaren.

Onverwacht hoge rekeningen

In de afgelopen 12 maanden heeft 25 procent van de consumenten een hogere rekening ontvangen dan het reguliere maandbedrag. Sinds 2018 neemt het aantal consumenten dat een hogere rekening ontvangt dan het reguliere maandbedrag af. Hoewel het minder vaak voorkomt dat consumenten onverwacht een hogere rekening krijgen, blijkt dat de rekeningen boven het gebruikelijke bedrag wel hoger zijn dan eerdere jaren.

Sowieso willen de meeste consumenten kosten boven op het abonnement voorkomen (75 procent). Ze vinden het daarom fijn om hun verbruik in de gaten te kunnen houden (64 procent). Verder wil iets meer dan de helft een abonnement dat ze kosteloos kunnen aanpassen aan hun verbruik (56 procent).

 

Documenten

Consumentenonderzoek telecommarkt 2022 (PDF - 5.41 MB)