Consumentenonderzoek telecommarkt 2023
In het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt toetsen we onder meer overstapgedrag, prijsperceptie, vertrouwen en waardering in de markt.
Prijsperceptie
De kosten voor mobiele telefonie en vaste diensten (internet, televisie en vaste telefonie, in het rapport aangeduid als ‘’multiplay’’) zijn afgelopen jaar gestegen. Consumenten betalen in 2023 gemiddeld €18,20 per maand voor hun mobiele telefoonabonnement (in 2022: €16,80) en €64,37 per maand voor vaste diensten (in 2022: €61,70). Consumenten zijn deze prijzen als duurder gaan ervaren ten opzichte van vorig jaar. Hierbij vinden consumenten de prijzen voor vaste diensten (49%) vaker (erg) hoog dan de prijzen voor mobiele telefonie (17%).
Overstapgedrag
De gestegen prijzen hebben niet geleid tot een grote verandering in het overstapgedrag van consumenten. In de afgelopen 12 maanden heeft 20% een ander abonnement voor vaste diensten afgesloten, waarvan 12% naar een andere aanbieder is overgestapt. Dit is nagenoeg gelijk aan eerdere jaren. Ten opzichte van vorige jaren zijn minder consumenten overgestapt van mobiele telefoonabonnement (in 2023: 16%, in 2022: 25%).
De meeste overstappers geven aan dat de prijs voor hen een reden was om een ander abonnement af te sluiten (41% voor mobiel, 46% voor vast). De vaakst genoemde reden voor consumenten om niet over te stappen naar een andere aanbieder is tevredenheid met de huidige aanbieder (59% voor mobiel, 49% voor vast). Consumenten zeggen dat een overstap interessant is wanneer zij maandelijks meer dan €7,- kunnen besparen op hun mobiele abonnement of €18,- op hun vaste abonnement.
Voor meer resultaten uit het onderzoek kunt u onderstaande rapportage raadplegen.
Meer in deze zaak
- 01-11-2023 ACM Telecommonitor tweede kwartaal 2023
Zie ook
- 01-11-2023 Telecomonderzoek ACM tweede kwartaal 2023: Flinke groei mobiel dataverbruik en glasvezel, consumenten stappen weinig over
- 27-07-2022 Consumentenonderzoek telecommarkt: consumenten vinden prijzen moeilijker te vergelijken
- 12-07-2021 Consumentenonderzoek telecommarkt 2021
- 17-09-2020 Consumentenonderzoek telecommarkt 2020