Albert Heijn en Jan Linders hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegezegd vijf supermarkten te verkopen aan concurrenten en niet meer zelf te exploiteren. Hierdoor behoudt de consument na het verdwijnen van de Jan Linders winkelformule voldoende keuzemogelijkheden voor zijn dagelijkse boodschappen in zijn directe omgeving. Daarnaast keurt de ACM de overname door Jan Linders van de tien Albert Heijn winkels goed. In het verlengde van deze overname heeft de ACM ook onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen voor consumenten van de samenwerkingsovereenkomst die partijen eind vorig jaar sloten. Hierin spraken Albert Heijn en Jan Linders onder meer af dat 47 Jan Linders winkels zouden worden omgebouwd tot Albert Heijn winkels. Partijen hebben aan de ACM toezeggingen gedaan in het kader van dit informele onderzoek en de ACM heeft hierop haar onderzoek stopgezet.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Het is voor consumenten belangrijk dat er voldoende keuze blijft bestaan tussen verschillende supermarktformules. Verschillende formules moeten met elkaar concurreren om de gunst van de klant met hun assortiment, prijzen en service. Daarom hebben we gekeken wat de mogelijke gevolgen zouden zijn voor consumenten van de samenwerkingsovereenkomst tussen Albert Heijn en Jan Linders. Daaruit bleek dat consumenten in vijf plaatsen mogelijk te weinig keuze zouden overhouden om hun dagelijkse boodschappen te kunnen doen. Daarom hebben Albert Heijn en Jan Linders aan de ACM toegezegd deze vijf supermarkten te verkopen aan een concurrerende formule en niet meer zelf te exploiteren.”
Wat is er aan de hand?
Supermarktketen Jan Linders heeft 63 winkels, met name in het zuidoosten van Nederland. Als gevolg van de afspraken met Albert Heijn houdt de zelfstandige supermarktformule Jan Linders op te bestaan. Jan Linders wordt franchisenemer van Albert Heijn met het grootste deel van zijn huidige Jan Linders winkels. Het distributiecentrum van Jan Linders wordt verkocht aan Albert Heijn. Verder verkoopt Albert Heijn tien winkels aan Jan Linders die deze winkels als franchisenemer voortzet met de Albert Heijn-formule.
Wat heeft de ACM besloten?
De ACM keurt de overname door Jan Linders van de tien Albert Heijn winkels in Beuningen, Brunssum, 's-Hertogenbosch, Nijmegen, Maastricht, Rosmalen (2 winkels), Sittard, Tegelen en Tilburg goed. Deze winkels wisselen alleen van eigendom. De winkelformule blijft hetzelfde.
Daarnaast heeft de ACM de mogelijke gevolgen van de ombouw van de Jan Linders winkels tot Albert Heijn winkels onderzocht. In dit onderzoek heeft de ACM gekeken naar de keuzemogelijkheden van consumenten tussen verschillende formules gelet op hun daadwerkelijke reisbewegingen. Albert Heijn en Jan Linders hebben informatie aangeleverd en volledig meegewerkt. Op basis van haar informele onderzoek ziet de ACM mogelijke risico’s in de gebieden rondom de vijf Jan Linders winkels in Beek, Heerlen, Herten, Roggel en Swalmen. In deze gebieden zou er mogelijk als gevolg van de voorgenomen samenwerking onvoldoende keuze en dus concurrentie tussen formules overblijven. Omwille van de snelle afronding van het informele onderzoek van de ACM heeft Jan Linders toegezegd in deze gebieden vijf supermarkten te verkopen aan concurrenten. Daarnaast hebben zowel Albert Heijn als Jan Linders toegezegd om deze winkels voor de komende tien jaar niet meer te zullen exploiteren. De ACM heeft deze toezeggingen bindend verklaard en haar informele onderzoek stopgezet, aangezien deze toezeggingen de mogelijke mededingingsrisico’s op voorhand wegnemen.
Zie ook
- 05-09-2023 Besluit ACM bindend verklaring toezeggingen Albert Heijn en Jan Linders over verkoop en exploitatie winkels
- 31-08-2023 ACM keurt de overname van tien Albert Heijn winkels door Jan Linders goed (concentratiebesluit)
- 06-07-2023 Jumbo mag zes winkels van Jan Linders overnemen (concentratiebesluit)