ACM stelt beleidsregel vast voor mobiel bellen naar alarmnummer 112
Mobiele telecomaanbieders moeten ervoor zorgen dat alarmnummer 112 bereikbaar (‘aankiesbaar’) is via alle technieken die zij gebruiken voor normale telefoongesprekken. Dat staat in de beleidsregel die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een openbare consultatie definitief heeft vastgesteld. In de beleidsregel staat ook welke identiteits- en locatiegegevens telecomaanbieders moeten meesturen, zodat in noodsituaties snel duidelijk is wie belt en vanaf welke locatie. Met de beleidsregel verduidelijkt de ACM een voor telecomaanbieders geldende verplichting uit de Telecommunicatiewet.
Naar aanleiding van de reacties op de consultatie is de beleidsregel op enkele punten aangescherpt en is in de titel van de beleidsregel het woord “mobiele” toegevoegd. Meer hierover is terug te vinden in de toelichting op de beleidsregel. Daarnaast is de datum van inwerkingtreding 6 maanden verschoven, naar 1 juli 2021.
Documenten
Zie ook
- 11-02-2022 ACM: alarmnummer 112 nu bij alle telecomaanbieders bereikbaar via wifi-bellen en 4G
- 10-11-2021 ACM spreekt telecombedrijven aan op bereikbaar maken 112 via wifi en 4G