Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Juridisch voorlichter Sharon

“Bij de ACM ConsuWijzer licht ik consumenten voor over hun rechten. Bijvoorbeeld als ze een product of dienst aankopen waar ze niet tevreden over zijn.”

Sharon Keijsers is begin 2023 junior juridisch voorlichter van de ACM. Daarvoor studeerde ze rechten aan de Haagse Hogeschool. Met een team van dertig mensen licht ze bij ACM Consuwijzer consumenten voor over hun rechten. Bijvoorbeeld als ze een product of dienst aankopen waar ze niet tevreden over zijn.

Persoonlijke benadering

“Vragen komen telefonisch of per mail binnen bij de ACM Consuwijzer. Bij ingewikkelde vragen per mail bellen we de mensen vaak terug. Die persoonlijke benadering stellen ze erg op prijs. Nu krijgen we veel vragen over energie, bijvoorbeeld waarom de prijzen voor gas en stroom zo hoog zijn, wat het prijsplafond inhoudt en hoe wij toezicht op de tarieven houden. Daarover geven we antwoord, we adviseren of verwijzen mensen door als dat nodig is. Bijvoorbeeld naar het juridisch loket, de Geschillencommissie of hun rechtsbijstandverzekeraar.

Mensen voelen zich serieus genomen

“Laatst belde een mevrouw over haar kapotte e-bike van twee maanden oud. De fietsenmaker had hem al een paar keer gerepareerd, maar het probleem bleef. Ze wilde weten wat ze kon doen. Ik legde haar uit dat ze als eerste stap een klachtenbrief kon sturen en wat daarna haar rechten nog waren.” Ze voelde zich serieus genomen en was blij met mijn advies. Het is leuk als mensen zich zekerder voelen met de informatie die ze van ons krijgen en er verder mee aan de slag kunnen.”

Saamhorige sfeer in het team

“De ACM is een fijn bedrijf om voor te werken. Ik kan regelmatig thuis werken of een vrije dag omruilen als dat nodig is. Mijn collega’s zijn heel behulpzaam en we werken in een saamhorige sfeer. Ook de arbeidsvoorwaarden bij de ACM zijn prima en er zijn genoeg mogelijkheden om door te groeien. Voor mijn afdeling worden bijvoorbeeld trainingen georganiseerd waarin we van alles leren over consumentenrecht, telecom of energie. Ook onze leidinggevenden denken mee over de kennis die we nodig hebben. Ik voel me echt thuis bij de frontoffice.”