Informatienummers

U mag het informatienummer niet misbruiken

Heeft de ACM u een informatienummer toegekend? Dan mag u het informatienummer niet misbruiken. De ACM pakt misbruik van informatienummers aan. Waar let de ACM op? En hoe pakt de ACM nummermisbruik aan?

Waar let de ACM op bij misbruik van informatienummers?

De ACM let vooral op dat u zich aan de volgende regels houdt:

U vermeldt de tarieven vooraf

Uw tarieven moeten duidelijk zijn voor de beller. De beller hoort vooraf hoeveel het gesprek kost. De beller betaalt niets voor het beluisteren van de tariefmelding. Ook in uw reclame-uitingen en op uw website vermeldt u de tarieven. U vermeldt alle tarieven: het informatietarief, het beltarief en eventueel het startarief en het maximumtarief. Betaalt de beller een tarief per gesprek? Dan moet de beller vooraf te horen krijgen wat het gesprek kost.

U als nummergebruiker en de telecomaanbieder zijn beiden verantwoordelijk voor de juiste tariefmelding.

U houdt zich aan het maximale tarief

  • Rekent u meer dan 15 cent per minuut voor het bellen naar het 0900-nummer? Dan stelt u een maximumtarief vast per gesprek.
  • Gebruikt u het informatienummer als klantenservice? Dan vraagt u geen kosten voor uw diensten. De beller betaalt alleen de gebruikelijke gesprekskosten.
  • Bij een tarief per gesprek rekent u maximaal € 1,60. Als u voor uw informatie of dienst (bijvoorbeeld een doorschakeldienst) een tarief per gesprek rekent, dan geldt er een maximum van € 1,60 per gesprek.  Dit maximale bedrag kan ieder jaar wijzigen.

U bent duidelijk over uw aangeboden diensten

Aan het begin van het gesprek vertelt u duidelijk wie u bent en welke dienst u levert. En u moet de aangeboden informatie of dienst echt leveren.

Wachttijd bij een tarief per minuut

Rekent u een tarief per minuut? En moet de beller wachten? Dan moet u dit aan de beller vertellen, zodat hij weet hoelang de wachttijd is. U misbruikt het informatienummer als u het gesprek onnodig rekt.

Hoe pakt de ACM misbruik aan?

Wordt een informatienummer misbruikt? Dan kan de ACM een boete opleggen of het informatienummer intrekken.

De ACM beoordeelt de nummeraanvraag altijd streng om nummermisbruik te voorkomen:  

  1. Het aanvraagformulier is volledig en juist ingevuld. 
  2. De ACM checkt de integriteit van de nummeraanvrager. Twijfelen we aan uw bedoelingen? Dan vragen we advies aan het aan Bureau integriteitbevordering openbaar bestuur (Bibob). Wij kunnen u verzoeken een Bibob-vragenlijst in te vullen. Bij een negatief advies kunnen we beslissen  een informatienummer niet toe te kennen.
  3. De ACM verwacht dat u zich aan de regels houdt. De ACM kent een informatienummer toe alleen als we verwachten dat u aan de regels voldoet. Andersom: we kennen een informatienummer dus niet toe als we verwachten dat u niet aan de regels voldoet. Met deze regels bedoelen wij bijvoorbeeld de bovengenoemde regels over de tarieven en de diensten. En de aangeboden dienst moet aan de wet voldoen. Een voorbeeld: biedt u een kansspel? Dan moet u een vergunning  van de Kansspelautoriteit hebben.

Waar kan ik alle regels vinden?

Kijk voor meer informatie op Wet- en Regelgeving.

Fieldset and label

Heeft deze informatie u geholpen?
 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.