Internet

Spam

Waar moet u op letten als u wervende e-mails, appjes of sms’jes uitstuurt?

Elektronische berichten en nieuwsbrieven met reclame voor een product, dienst, bepaald idee of goed doel kunnen spam zijn. Hoe voorkomt u dat u spamt? Zorg dat u voldoet aan 3 voorwaarden:

  1. U heeft uitdrukkelijke toestemming van de ontvangers vóórdat u de berichten uitstuurt.
  2. De ontvangers kunnen zien dat u de afzender bent.
  3. De ontvangers kunnen zich probleemloos afmelden.

1. Zorg voor toestemming vooraf

U heeft toestemming als de ontvangers van tevoren:

  • zelf hebben laten weten dat u berichten aan hen mag sturen, of
  • ‘ja’ hebben geantwoord op uw vraag of u berichten aan hen mag sturen. In de vraag moet u duidelijk hebben omschreven om wat voor berichten het gaat.

Zorg dat u dit tot 5 jaar na verzending kunt bewijzen. U mag zelf bepalen hoe. Wat bijvoorbeeld niet telt: een vaag zinnetje in uw algemene voorwaarden als ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners’.
Levert een ander adressenbestanden aan u? Gebruik die alleen als ú daarvoor toestemming hebt van alle ontvangers.

2. Wees herkenbaar als afzender

Zet in elk bericht dat u uitstuurt wie u bent. Gebruik uw eigen naam of bedrijfsnaam, geen alias of fantasienaam.

3. Maak afmelden makkelijk

Zet in elk bericht dat u uitstuurt duidelijk hoe de ontvangers zich kunnen afmelden als ze geen ongevraagde berichten meer willen krijgen. Zorg dat afmelden gratis en gemakkelijk is. Laat dus niet bijvoorbeeld eerst een vragenlijst invullen.

Volgt u deze regels, dan is van spam geen sprake.
Lees ook de veelgestelde vragen over spam.

Verkoopt u via internet?

Zorg dat u ook voldoet aan de aanvullende regels voor verkoop via internet