Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Post- en pakketdiensten aanbieden

Als uw bedrijf in Nederland post en pakketten ophaalt, sorteert of bezorgt, moet u zich bij ons registreren. U moet ook uw omzet aan ons doorgeven. En u houden aan de regels voor postverwerking. Wij houden toezicht op de post- en pakketmarkt en doen onderzoek.

Snel naar:

Uw postbedrijf registreren

In de wet is er verschil tussen een postvervoerder en een pakketvervoerder. Het hangt ervan af wat voor poststukken u verwerkt. U kunt postvervoerder of pakketvervoerder zijn. Of allebei tegelijk. U moet zich dan 2 keer registreren. Uw registratie is gratis.

Postvervoerder

U moet zich bij ons registreren als postvervoerder als u in Nederland 1 of meer van de volgende soorten geadresseerde poststukken ophaalt, sorteert of bezorgt:

  • brieven tot 2 kilo
  • pakketten binnen Nederland tot 20 kilo
  • pakketten naar het buitenland tot 20 kilo
  • pakketten uit het buitenland tot 30 kilo
  • tijdschriften
  • dagbladen
  • braillepost

Doen anderen dit werk of een deel van dit werk voor u? Ook dan moet u zich bij ons registreren.

Pakketvervoerder

U moet zich bij ons registreren als pakketvervoerder als u voldoet aan 2 voorwaarden:

  1. U verzamelt, sorteert, bezorgt of distribueert pakketten tot 31,5 kilo.
  2. Er werkten in het afgelopen jaar gemiddeld 50 of meer personen voor u, die betrokken waren bij uw pakketbezorgdiensten in Nederland. Óf uw bedrijf heeft naast een vestiging in Nederland ook een vestiging in 1 of meer andere landen van de Europese Unie.

Andere vervoerders

U hoeft zich niet te registreren in deze situaties:

  • U bezorgt alleen ongeadresseerde post, bijvoorbeeld reclame of huis-aan-huisbladen.
  • U vervoert alleen pakketten boven het maximumgewicht van 31,5 kilo.
  • U bezorgt alleen binnen Nederland uw eigen producten aan uw klanten. U bezorgt bijvoorbeeld met uw eigen vervoersdienst meubelen of maaltijden van eigen productie.

Heeft u een koeriersbedrijf of biedt u alleen expresvervoer aan? En maakt u alleen 1-op-1 afspraken over hoe u iets bezorgt? Dan hoeft u zich niet te registreren als postvervoerder, maar misschien wel als pakketvervoerder.

Weet u niet zeker of u zich moet registreren en hoe? Neem contact met ons op via registratiebureau [at] acm [punt] nl (registratiebureau[at]acm[dot]nl).

Na uw aanvraag voor registratie

  • Wij controleren uw aanvraag voor registratie en sturen u zo snel mogelijk bericht.
  • Wij zetten uw registratie in het register op onze website.
  • Stopt uw post- of pakketvervoerbedrijf? Meld dit via ons formulier Intrekking registratie.
  • Verandert er iets anders in uw situatie? Meld dit direct aan ons via registratiebureau [at] acm [punt] nl (registratiebureau[at]acm[dot]nl).

Ziet u dat een bedrijf niet in ons register staat, terwijl dat wel zou moeten? Meld dit bij ons.

Uw omzet en aantallen doorgeven

Staat u bij ons geregistreerd als postvervoerder of pakketvervoerder? Dan moet u ieder jaar vóór 31 december uw omzet aan ons doorgeven. U geeft de netto-omzet door van 2 jaar eerder. U ontvangt hiervoor ieder jaar een herinnering van ons. Onze brieven aan de postvervoerders en pakketvervoerders om de omzetopgave door te geven staan ook op onze site.

Is uw omzet 2 miljoen euro of meer? Dan betaalt u mee aan de toezichtkosten. Wij maken kosten om toezicht te houden op het post- en pakketvervoer. Wij verdelen de kosten over de vervoerders op basis van hun omzet.

Staat u bij ons geregistreerd als pakketvervoerder? Dan moet u ook ieder jaar vóór 30 juni uw omzet en andere gegevens aan ons doorgeven. U ontvangt hiervoor ieder jaar een vragenlijst van ons. Daarop vult u deze gegevens van het jaar ervoor in:

  • uw omzet
  • het aantal mensen dat voor u werkte
  • de aantallen pakketten

Tarieven doorgeven van post en pakketten naar het buitenland

Voldoet u aan de voorwaarden voor pakketvervoerder? En biedt u pakketvervoer naar het buitenland aan? Dan moet u ieder jaar op uiterlijk 31 januari uw tarieven doorgeven. U geeft de tarieven door van 1 januari van dat jaar. U geeft uw tarieven door via het systeem Parcel van de Europese Commissie.

Meld u eerst zelf aan voor Parcel en vraag dan via ons toegang:

  1. Ga naar EU Login (europa.eu), selecteer Nederlands en klik op ‘Account aanmaken’.
  2. Laat ons via registratiebureau [at] acm [punt] nl (registratiebureau[at]acm[dot]nl) weten dat u een account heeft aangemaakt. Vraag of wij u toegang willen geven tot het systeem. Vermeld de naam van uw bedrijf en het e-mailadres van uw EU Login-account.
  3. Wij sturen u een e-mail als u toegang heeft. In die e-mail zit ook een handleiding. Daarin staat hoe u uw tarieven via het systeem kunt indienen.

Geef deze tarieven door:

  • een standaardbrief van 500 gram, 1 en 2 kilo, binnen Nederland en binnen de Europese Unie
  • een aangetekende brief van 500 gram, 1 en 2 kilo, binnen Nederland en binnen de Europese Unie
  • een track-and-tracebrief van 500 gram, 1 en 2 kilo, binnen Nederland en binnen de Europese Unie
  • een standaardpakket van 1, 2 en 5 kilo, binnen Nederland en binnen de Europese Unie
  • een track-and-tracepakket van 1, 2 en 5 kilo, binnen Nederland en binnen de Europese Unie

Wij sturen uw tarieven vanuit het systeem Parcel door naar de Europese Commissie. Die zet de  tarieven van alle Europese pakketvervoerders uiterlijk op 31 maart op internet (informatie in het Engels).

Regels voor postvervoerders

Postvervoerders in Nederland moeten zich houden aan de Postwet. De belangrijkste regels zijn:

Briefgeheim

U en uw medewerkers mogen de poststukken niet openen. Ook anderen mogen daar geen kans voor hebben. U bepaalt zelf hoe u dit organiseert. Kunt u een gesloten poststuk niet bezorgen op het juiste adres? En is niet duidelijk waar het poststuk naartoe terug moet? Ook dan mag u het niet openen. Dat mag alleen als de rechter dat bepaalt.

Klachtenprocedure

U moet een klachtenregeling hebben. Verzenders en ontvangers van post moeten makkelijk bij u terechtkunnen als ze klachten hebben over uw dienstverlening.

Postcodesystemen van andere bedrijven

Bedrijven moeten postcodegegevens snel aan u doorgeven. Ze mogen hiervoor een vergoeding van u vragen, op basis van de echte kosten.

Gegevens over verhuizingen en tijdelijke bezorgstops

Bedrijven die gegevens over verhuizingen en bezorgstops in hun adressensysteem bijhouden, moeten deze informatie aan u geven als u daar om vraagt. De voorwaarden en tarieven hiervoor moeten redelijk, duidelijk en voor iedereen gelijk zijn.

Elkaars post afhandelen

Krijgt u in uw poststroom een poststuk dat is verstuurd via een ander postvervoerbedrijf? Dan moet u die post afhandelen binnen een redelijke termijn. De voorwaarden en tarieven hiervoor moeten redelijk, duidelijk en voor iedereen gelijk zijn. Maak hierover afspraken met de andere postvervoerbedrijven.

Toegang tot postbussen

Bedrijven die postbussen beheren, moeten u toegang tot die postbussen geven. De voorwaarden en tarieven hiervoor moeten redelijk, duidelijk en voor iedereen gelijk zijn.

Arbeidsovereenkomst

Is uw omzet meer dan 2 miljoen euro per jaar? Dan moet voor de brievenbuspost minimaal 80% van uw postbezorgers een arbeidsovereenkomst met u hebben.

Vragenlijst invullen

Ontvangt u van ons een vragenlijst voor de Post- en pakketmonitor? Dan moet u die invullen en aan ons terugsturen. Wij sturen onze vragenlijst ieder jaar aan een deel van de postbedrijven.

Geschilbeslechting postvervoerders aanvragen

Bent u ondernemer op de postmarkt? En vindt u dat postvervoerbedrijven zich niet aan de regels houden? Als u er samen niet uitkomt, kunt u ons vragen om een beslissing te nemen. Dat heet geschilbeslechting.

Bent u consument? Lees op ACM ConsuWijzer wat u kunt doen bij klachten over een postvervoerbedrijf.

Werkwijze bij geschillen

  1. U vult het formulier geschilbeslechting postvervoerders in. En mailt dat met eventuele bijlagen naar acm-post [at] acm [punt] nl (acm-post[at]acm[dot]nl). Daarbij vermeldt u dat uw e-mail is bedoeld voor de geschilcoördinator TVP.
    U kunt het formulier met eventuele bijlagen ook per post sturen naar:

    Autoriteit Consument & Markt
    T.a.v. de geschilcoördinator TVP
    Postbus 16326
    2500 BH Den Haag

    U kunt het formulier ook faxen naar: 070 72 22 355.

    Wij gaan zorgvuldig om met uw privacy en persoonsgegevens.
  2. Wij sturen u een ontvangstbevestiging.
  3. Wij vragen de andere partij om een reactie op papier.
  4. Wij stellen eventueel vragen aan u en de andere partij.
  5. Wij houden een hoorzitting. Tijdens die zitting kunnen u en de andere partij een toelichting geven. Wij kunnen vragen stellen.
  6. Na de hoorzitting nemen wij een beslissing.

Bronnen