De ACM stelt de codes energie vast. Door ontwikkelingen in de energiemarkt kan het nodig zijn de codes energie te wijzigen. Op deze pagina leest u hoe dat in zijn werk gaat.
Wie mogen voorstellen doen om codes energie te wijzigen?
Netbeheer Nederland. Deze branchevereniging van netbeheerders mag ons voorstellen doen voor wijziging van tariefcodes en technische codes.
Marktfaciliteringsforum (MFF). Deze vereniging van bedrijven en organisaties in de energiemarkt mag ons voorstellen doen over de informatiecode. Zij doet dat namens de leden die netbeheerder, leverancier of meetbedrijf zijn.
De ACM zelf.
Netbeheer Nederland en het MFF moeten altijd overleggen met brancheorganisaties van netgebruikers over wijzigingen die zij willen voorstellen. Brancheorganisaties zijn bijvoorbeeld Energie Nederland, VEMW of de Consumentenbond.
Wat doet de ACM met voorstellen om de codes energie te wijzigen?
Stelt Netbeheer Nederland of het MFF ons voor de codes energie te wijzigen? Dan kunnen wij kiezen uit 2 procedures: de ‘uniforme openbare voorbereidingsprocedure’ (UOV-procedure) of de reguliere procedure.
Meestal volgen we de UOV-procedure. Die heeft als voordeel dat we rekening kunnen houden met de zienswijzen van marktpartijen als we het besluit nemen. Lijkt het erop dat alle partijen het eens zijn met het voorstel? Alleen dan kiezen we de reguliere procedure. Die heeft als voordeel dat we het besluit sneller kunnen nemen.
Uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV-procedure) voor wijziging van codes energie
Stap 1: Overleg met marktpartijen
Netbeheer Nederland of het MFF overlegt met de brancheorganisaties over de wijzigingen en verwerkt de uitkomsten in een voorstel.
Stap 2: Wijzigingsvoorstel
Netbeheer Nederland of het MFF stuurt ons het wijzigingsvoorstel. Staat er genoeg informatie in het voorstel om de wijzigingen te kunnen beoordelen? Dan nemen we het in behandeling en publiceren het op onze website.
Stap 3: Beoordeling wijzigingsvoorstel
Wij beoordelen of het wijzigingsvoorstel voldoet aan de vereisten uit de Gaswet en de Elektriciteitswet. Ontbreekt er informatie? Dan kunnen we aanvullende informatie vragen. Is het voorstel in strijd met de wettelijke eisen? Dan kunnen we Netbeheer Nederland of het MFF opdragen het voorstel aan te passen.
Stap 4: Ontwerpbesluit
Zijn we akkoord met de voorgestelde wijzigingen? Dan publiceren we op onze website een ontwerp van het besluit. In de Staatscourant komt een mededeling dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt.
Stap 5: Zienswijzen van belanghebbenden
Belanghebbenden kunnen daarna 6 weken lang hun zienswijze bij ons indienen. Wij publiceren de zienswijzen op onze website. De zienswijzen kunnen nieuwe informatie opleveren. Die betrekken we bij de beoordeling van het voorstel. Dit kan ertoe leiden dat we Netbeheer Nederland of het MFF opdragen het voorstel aan te passen.
Stap 6: Definitief besluit
We nemen een besluit waarmee we de wijzigingen vaststellen. Dit besluit komt in de Staatscourant.
Stap 7: Beroep
Belanghebbenden kunnen tegen het besluit beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Dat kan alleen als ze eerder hun zienswijze op het ontwerpbesluit hebben gegeven.
Reguliere procedure voor wijziging van codes energie
Stap 1: Overleg met marktpartijen
Netbeheer Nederland of het MFF overlegt met de brancheorganisaties over de wijzigingen en verwerkt de uitkomsten in een voorstel.
Stap 2: Wijzigingsvoorstel
Netbeheer Nederland of het MFF stuurt ons het wijzigingsvoorstel. Staat er genoeg informatie in het voorstel om de wijzigingen te kunnen beoordelen? Dan nemen we het in behandeling en publiceren het op onze website.
Stap 3: Beoordeling
Wij beoordelen of het wijzigingsvoorstel voldoet aan de vereisten uit de Gaswet en de Elektriciteitswet. Ontbreekt er informatie? Dan kunnen we aanvullende informatie vragen. Is het voorstel in strijd met de wettelijke eisen? Dan kunnen we Netbeheer Nederland of het MFF opdragen het voorstel aan te passen.
Stap 4: Definitief besluit
We nemen een besluit waarmee we de wijzigingen vaststellen. Dit besluit komt in de Staatscourant.
Stap 5: Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken bezwaar bij ons maken tegen het besluit. Wij nemen dan een besluit op het bezwaar.
Stap 6: Beroep
Belanghebbenden kunnen tegen een besluit op bezwaar beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).
Wat gebeurt er als de ACM zelf voorstelt om de codes energie te wijzigen?
Zien wij zelf aanleiding de codes energie te wijzigen? Dan volgen we de stappen hieronder.
Wijziging van codes energie op initiatief van de ACM
Stap 1: Ontwerpbesluit
Wij schrijven een ontwerpbesluit. Dit publiceren we op onze website. In de Staatscourant komt een mededeling dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt.
Stap 2: Zienswijzen van belanghebbenden
Belanghebbenden kunnen daarna 12 weken lang hun zienswijze bij ons indienen. Wij publiceren de zienswijzen op onze website. De zienswijzen kunnen nieuwe informatie opleveren. Die betrekken we bij het vaststellen van het besluit.
Stap 3: Definitief besluit
We nemen een besluit waarmee we de wijzigingen vaststellen. Dit besluit komt in de Staatscourant.
Stap 4: Beroep
Belanghebbenden kunnen tegen het besluit beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Dat kan alleen als ze eerder hun zienswijze op het ontwerpbesluit hebben gegeven.