Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Vergoeding na schade door concurrentievervalsing

Heeft uw bedrijf schade omdat een ander bedrijf de concurrentieregels heeft overtreden? U kunt een schadevergoeding vragen aan dat bedrijf en naar de rechter stappen. Schadeclaims zijn ingewikkeld. Wij geven u tips.

Snel naar:

Check uw situatie

U kunt schadevergoeding vragen als een bedrijf de concurrentieregels overtreedt. Bijvoorbeeld:

Zoek juridische hulp

Zorg voor goede juridische bijstand. Denk aan een juridisch specialist of een brancheorganisatie.

Stapt u naar de rechter? Dan heeft u een advocaat nodig.

Trek samen op met anderen

Zijn er veel bedrijven benadeeld? Of ook consumenten? Probeer dan samen schadevergoeding te vragen. De kans is dan groter dat u afspraken kunt maken met de overtreder. Of dat de rechter de overtreder verplicht om de schade te vergoeden.

Als u samen optrekt, kunt u bovendien de kosten delen. Het is duur om naar de rechter te gaan. Denk aan advocaatkosten en griffierechten. Misschien moet u ook betalen voor onderzoek naar de schade als gevolg van de overtredingen.

Ga eerst naar de overtreder, dan naar de rechter

Probeer eerst het bedrijf dat de regels overtreedt ertoe te bewegen om de verboden praktijken stop te zetten. Ook kunt u proberen met het bedrijf afspraken te maken over vergoeding van uw schade. Lukt dat niet? Dan kunt u de rechter vragen om het bedrijf te laten stoppen met de verboden praktijken. U kunt via de rechter ook schadevergoeding van de overtreder vragen.

Is het gelukt om afspraken over schadevergoeding te maken? Dan kunt u via een specifieke procedure proberen die afspraken te laten gelden voor alle afnemers die schade hebben. U moet hiervoor naar de rechter.

Bewijs oorzaak en omvang van uw schade

U moet bij de rechter eerst bewijzen dat een bedrijf de concurrentieregels heeft overtreden. Het helpt als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of de Europese Commissie (EC) dat al hebben vastgesteld in een besluit. Daarna moet u bewijzen dat uw schade een gevolg is van de overtreding.

U moet ook bewijzen hoe groot de schade is. Dat kan moeilijk zijn. De overtreder zou kunnen zeggen dat de schade meevalt. Bijvoorbeeld omdat u de schade kon doorberekenen aan uw afnemers. Met een goede adviseur kunt u zich beter voorbereiden.

Gebruik besluiten van de ACM of de EC

De ACM kan vaststellen of in Nederland de concurrentieregels zijn overtreden. De Europese Commissie kan vaststellen of in Europa de regels zijn overtreden. De ACM en de EC kunnen boetes opleggen. Die zijn bedoeld om te straffen en af te schrikken.

Boetes zijn niet bedoeld als vorm van schadevergoeding. Overtreders blijven daarnaast aansprakelijk voor schade die zij hebben veroorzaakt.

Boetebesluiten van de ACM en de EC worden definitief als ze in stand blijven na eventueel bezwaar, beroep en hoger beroep:

  • Stapt u naar de rechter als er een definitief boetebesluit van de ACM of de EC is? Dan kunt u het definitieve besluit gebruiken als bewijs dat de concurrentieregels zijn overtreden. U moet daarnaast zelfstandig bewijzen dat u schade heeft opgelopen door de overtreding. In de besluiten staan geen bedrijfsvertrouwelijke gegevens. U kunt de dossiers erachter ook niet inzien, want die zijn vertrouwelijk.
  • Doet de ACM of de EC geen onderzoek? Of is er nog geen definitief besluit? Dan moet u zelf bewijzen dat een bedrijf de concurrentieregels heeft overtreden.

Bronnen