Kruimelpad

Nieuwsbericht

Webwinkels We Love Musthaves en Bluegood moeten hun klanten duidelijker informeren

08-03-2019

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft webwinkels We Love Musthaves en Bluegood aangesproken omdat zij hun klanten niet goed informeerden. Dit deed de ACM omdat zij via haar loket ConsuWijzer meldingen over deze webwinkels ontving. De webwinkels informeerden hun klanten onjuist of onvolledig over het herroepingsrecht, de levertijd en hun contactgegevens. Beide webwinkels hebben de informatie op hun website inmiddels aangepast.

Webwinkel We Love Musthaves

Webwinkel We Love Musthaves verkoopt modeartikelen, zoals badpakken en bikini’s. De ACM ontving meldingen dat de webwinkel zijn retourbeleid en contactmogelijkheden niet op orde had. Nadat de ACM de webwinkel hierop heeft aangesproken, heeft de webwinkel zijn informatie op de volgende punten aangepast. De website van We Love Musthaves vermeldt nu duidelijk:

  • Dat de termijn van 14 dagen waarbinnen de consument zijn aankoop kan terugsturen start op het moment dat de consument het product heeft ontvangen.
  • Dat de consument zijn geld terug krijgt binnen 14 dagen na ontvangst van de retourzending.
  • Dat ook afgeprijsde producten teruggestuurd mogen worden tenzij de verzegeling is verbroken.
  • Dat terugbetaling met een cadeaubon of voucher alleen mag als daarmee ook is betaald.
  • De verwachte leveringstermijn van de artikelen.
  • Het telefoonnummer van het bedrijf.

Webwinkel Bluegood

Webwinkel Bluegood verkoopt diverse huishoudelijke artikelen. Vorig jaar zomer kon het bedrijf niet voldoen aan de vraag naar ‘aircoolers’ waardoor veel consumenten die dit product hadden besteld niets geleverd kregen binnen de vermelde levertermijn. De ACM heeft het bedrijf hierop aangesproken. De consumenten aan wie niet geleverd was hebben hun geld teruggekregen en het bedrijf heeft de bestelfunctie van zijn website gehaald. De webwinkel heeft zijn informatie aangepast en vermeldt nu duidelijk:

  • Dat de consument binnen 14 dagen na ontvangst van het product het recht heeft om de bestelling te annuleren via het formulier op de website.
  • Dat de consument zijn geld terug krijgt binnen 14 dagen na ontvangst van de retourzending.
  • Een retouradres voor de bestellingen.
  • Welke verzendkosten voor rekening van de consument komen.
  • De verwachte leveringstermijn van de artikelen.
  • Het telefoonnummer van het bedrijf.

Snelle aanpak consumentenproblemen

De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak zet de ACM de consument centraal. In dit geval kiest de ACM voor het aanspreken van de bedrijven in plaats van een boete vanwege de snelle oplossing van het probleem. Met deze aanpassingen informeren deze webwinkels hun klanten direct beter over hun rechten bij hun online aankopen.

Via meldingen bij ConsuWijzer zal de ACM monitoren of de aanpassingen ook leiden tot een betere praktijk rondom bestellen en leveren, retourneren en terugbetalen. Consumenten die nog steeds problemen ondervinden met deze bedrijven kunnen dit melden bij ConsuWijzer .