Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM dwingt webwinkel We Love Musthaves overtredingen te stoppen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat webwinkel We Love Musthaves de regels overtreedt en heeft het bedrijf een last onder dwangsom opgelegd. Hiermee dwingt de ACM het bedrijf om te voldoen aan de regels die consumenten beschermen bij online aankopen. Het bedrijf moet de website op belangrijke punten aanpassen en consumenten hun geld terugbetalen als zij een beroep doen op de bedenktijd of bij niet tijdige levering. Ook moet het bedrijf beter bereikbaar zijn voor klanten. Gebeurt dat niet of niet voldoende dan moet het bedrijf dwangsommen betalen die kunnen oplopen tot 20.000 euro.

De ACM heeft deze webwinkel, die modeartikelen als badpakken en bikini’s verkoopt, in 2019 ook al aangesproken na klachten van consumenten. Sinds begin dit jaar ontving de ACM opnieuw meldingen van consumenten over dit bedrijf.

Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM: “ Consumenten die online aankopen doen, moeten erop kunnen vertrouwen dat webwinkels zich aan de regels houden. Die regels zijn bedoeld om consumenten te beschermen. Tegen bedrijven die zich na eerdere waarschuwingen nog steeds niet aan deze regels houden, zoals www.welovemusthaves.com treden we hard op.”

Regels voor webwinkels

Consumenten die online winkelen, moeten kunnen vertrouwen op de informatie die de webwinkel geeft over het product, de prijs, de levertijd en het retourrecht. Ook moeten webwinkels goed bereikbaar zijn voor vragen of klachten. Consumenten klaagden bij de ACM dat www.welovemusthaves.com niet of niet tijdig levert, niet of niet tijdig terugbetaalt als de consument binnen de bedenktijd van de aankoop afziet en slecht bereikbaar is voor vragen en klachten.

De ACM eist daarom de volgende verbeteringen:

  • Duidelijke informatie over de levertermijn en deze ook nakomen.
  • Als de consument binnen de bedenktijd van zijn aankoop afziet en de overeenkomst ontbindt, moet hij binnen 14 dagen daarna zijn geld terugkrijgen, ook bij producten in de uitverkoop of die met korting worden verkocht.
  • Terugbetaling met een tegoedbon mag alleen als de consument met tegoedbon heeft betaald.
  • Hygiënische producten waarvan de verzegeling niet is verbroken mogen geretourneerd worden.
  • De webwinkel moet ervoor zorgen dat de consument via alle aangegeven contactmogelijkheden, zoals telefonisch, per e-mail en de live chat, in contact kan komen met het bedrijf.

De webwinkel krijgt tot 30 oktober 2020 de tijd om deze aanpassingen door te voeren. Gebeurt dat niet of niet op tijd, dan moet We Love Musthaves een bedrag van 2000 euro per week betalen tot een maximum van 20.000 euro.

Keuze uit verschillende instrumenten

De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak stelt de ACM de consument centraal. In dit geval heeft de ACM gekozen voor het opleggen van een last onder dwangsom, omdat het bedrijf zich al eerder niet aan de regels hield en weer de fout is ingegaan.

Digitale economie

Op ACM ConsuWijzer vinden consumenten informatie over hun rechten bij online aankopen. De Checklist veilig online winkelen geeft tips voor consumenten waar ze op moeten letten als ze iets bij een online webshop willen bestellen. De digitale economie is in 2020 een agendathema voor de ACM. De betekent dat de ACM dit jaar extra aandacht besteedt aan de problemen die consumenten online ervaren.

Zie ook

Meer in deze zaak