Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Versnelde groei mobiel dataverbruik sinds ‘unlimited data’- abonnementen

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) presenteert vandaag de Telecommonitor over het eerste halfjaar van 2017. De cijfers laten twee ontwikkelingen zien:

  • versnelde groei mobiel dataverbruik door ‘unlimited data’-abonnementen
  • populariteit vast-mobiele bundels blijft stijgen

Versnelde stijging mobiel dataverbruik door ‘unlimited data’-abonnementen

Sinds de introductie van mobiele abonnementen met ‘unlimited data’ -  door T-Mobile in januari 2017 en Tele2 in mei 2017 -  versnelt de groei van het mobiel dataverbruik. In het tweede kwartaal van 2017 steeg het totale mobiele dataverbruik (3G en 4G) met ruim 25% ten opzichte van het eerste kwartaal van 61 miljard MB tot ruim 77 miljard MB. De unlimited data-abonnementen lijken de concurrentie in de mobiele sector te versterken. Zo is in het eerste halfjaar van 2017 het marktaandeel van KPN op basis van het mobiele dataverbruik gedaald van 40-45% naar 30-35% terwijl dat van T-Mobile is gestegen van 20-25% naar 25-30%.

Populariteit vast-mobiele bundels blijft stijgen

De populariteit van vast-mobiele bundels is in het eerste halfjaar van 2017 sterk gestegen. Het gaat hier om abonnementen die vaste breedbanddiensten (internet, televisie en/of vaste telefonie) combineren met mobiele diensten in één pakket. Wanneer de consument deze bundel afsluit, ontvangt hij vaak een korting, een uitgebreider zenderpakket of extra mobiele data.

Begin 2017 werden ongeveer 1 miljoen vast-mobiele bundels afgenomen. Halverwege 2017 is dit aantal bijna verdubbeld naar 1,8 miljoen. De ACM ziet als voornaamste reden van deze stijging dat VodafoneZiggo in het eerste kwartaal 2017 ook vast-mobiele bundels heeft geïntroduceerd.

Effect bundeling op concurrentie

In juli 2017 concludeerde de ACM in een marktstudie dat er voorlopig voldoende concurrentie is op de telecommarkt ondanks de bundeling van telecomproducten in één pakket. Wel constateerde de ACM dat er naast voordelen voor de klant ook risico’s verbonden zijn aan bundeling. Overstappen kan voor klanten moeilijker worden wanneer aanbieders steeds meer exclusieve content aan bundels toevoegen.

Bundeling kan daarnaast nadelig uitpakken voor kleine aanbieders, waardoor het risico bestaat dat deze van de markt verdwijnen. Voor gezonde concurrentie is het belangrijk dat er ook kleinere telecomaanbieders blijven met scherpe tarieven. Deze aanbieders zijn daarbij vaak afhankelijk van gereguleerde toegang tot een vast netwerk. De ACM onderzoekt op dit moment welke regulering de komende jaren nodig is om te zorgen voor behoud van voldoende concurrentie. Dit onderzoek wordt binnenkort afgerond waarna een ontwerpbesluit wordt gepubliceerd.

Over de Telecommonitor

De ACM publiceert regelmatig kwartaalcijfers over de telecommarkten in de Telecommonitor. Deze laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

Zie ook