Kruimelpad

Nieuwsbericht

Toezeggingen KLM en Schiphol aan ACM: gelijk speelveld luchthaven Schiphol

12-10-2017

Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) en Luchthaven Schiphol hebben geen contact meer over de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen. Schiphol bepaalt zelfstandig haar plannen voor investeringen, tarieven en marketingbeleid. Dat hebben KLM en Schiphol toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit zorgt voor een gelijk speelveld voor concurrentie op Schiphol. KLM en Schiphol erkennen dat er contacten waren die mededingingsrisico’s met zich meebrachten. Door de toezeggingen worden deze risico’s ondervangen. De ACM stelt geen overtreding vast.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Het is belangrijk dat alle luchtvaartmaatschappijen de kans krijgen om te concurreren. De ruimte op Schiphol wordt steeds schaarser, dus moet het speelveld voor de concurrentie gelijk zijn. We moeten voorkomen dat KLM oneigenlijk bevoordeeld wordt ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen. Met deze toezeggingen aan de ACM maken KLM en Schiphol duidelijk hoe zij daarvoor gaan zorgen. Daarmee dragen de toezeggingen bij aan een sterke luchthaven met goede faciliteiten voor alle luchtvaartmaatschappijen. Dat is goed voor een gevarieerd aanbod en lagere ticketprijzen.’

Wat zijn de toezeggingen?

KLM en Schiphol hebben concrete toezeggingen gedaan aan de ACM:

  • KLM en Schiphol zullen geen contact met elkaar hebben over de beperking van de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen.
  • Schiphol bepaalt zelf haar plannen voor investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid. KLM en Schiphol zijn open over eventuele onderlinge contacten en leggen deze vast. Zo kan de ACM de contacten en de inhoud daarvan controleren.
  • KLM en Schiphol zullen geen contact hebben over aanvragen voor bases, lounges of andere specifieke voorzieningen van andere luchtvaartmaatschappijen. Contact hierover kan alleen als de andere luchtvaartmaatschappij daarvoor toestemming geeft. Schiphol beoordeelt aanvragen van luchtvaartmaatschappijen onafhankelijk.

Wat was er aan de hand?

KLM en andere luchtvaartmaatschappijen van het samenwerkingsverband van internationale luchtvaartmaatschappijen ‘SkyTeam’ verzorgen het meeste vliegverkeer op Schiphol. KLM en Schiphol hebben daarom regelmatig contact met elkaar over het gebruik van de luchthaven.

Uit onderzoek van de ACM bleek dat KLM en Schiphol ook met elkaar bespraken dat KLM en haar partners ongeveer 70 procent van het vliegverkeer verzorgen en de overige luchtvaartmaatschappijen zo’n 30 procent.

KLM en Schiphol overlegden over plannen van Schiphol. Zo sprak KLM Schiphol aan op voorzieningen van andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder een thuisbasis voor easyJet en een business lounge voor Emirates.

Verder spraken KLM en Schiphol erover dat Schiphol bij haar investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid rekening moest houden met de positie van KLM.

Door dergelijke contacten ontstond het risico dat Schiphol niet zelfstandig haar beleid bepaalde, maar aanpaste aan de wensen van KLM. Zo werden andere luchtvaartmaatschappijen mogelijk gedwarsboomd in hun groeiplannen.

Waarom deze toezeggingen van KLM en Schiphol?

De toezeggingen zijn goed voor een gelijk concurrentie-speelveld tussen luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. Passagiers profiteren van concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen: meer bestemmingen, lagere ticketprijzen en betere faciliteiten. Luchthaven Schiphol kan hierdoor haar internationale positie behouden en aantrekkelijk zijn voor passagiers om via Schiphol te vliegen. Dat draagt bij aan een uitgebreid netwerk aan bestemmingen voor Nederlandse reizigers én ruime overstapmogelijkheden voor reizigers uit het buitenland.

De ACM legt de toezeggingen nu 6 weken ter inzage zodat belanghebbenden de mogelijkheid hebben daarop te reageren.

Toezeggingen KLM en Schiphol verzekeren eerlijke concurrentie