Kruimelpad

Nieuwsbericht

Social mediaplatforms Google+, Facebook en Twitter passen algemene voorwaarden aan onder druk Europese toezichthouders

15-02-2018

 

Google, Facebook en Twitter passen de voorwaarden van hun social mediaplatforms Google+, Facebook en Twitter aan. Dit betekent voor consumenten dat zij te maken krijgen met eerlijkere algemene voorwaarden bij deze online platforms. De Europese consumententoezichthouders hebben na onderzoek van deze voorwaarden tot de aanpassing opgeroepen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een van deze toezichthouders. Uit dit onderzoek bleek dat consumenten via ‘de kleine lettertjes’ vaak akkoord gaan met voorwaarden die hun rechten beperken op een manier die niet mag.

Aanpassing voorwaarden

Facebook, Google+ en Twitter passen hun voorwaarden aan rond bijvoorbeeld het recht om een koop te ontbinden, de gang naar een lokale in plaats van Amerikaanse rechter en ruimere aansprakelijkheid ten gunste van de consument.

Google heeft deze aanpassingen voor Google+ naar tevredenheid doorgevoerd. Facebook en Twitter schieten nog op punten tekort, bijvoorbeeld rond het verwijderen van accounts en inhoud van consumenten. Facebook schrapt daarnaast uit de algemene voorwaarden dat reclame niet als zodanig herkenbaar hoeft te zijn.

De platforms hebben toegezegd de wijzigingen in alle taalversies uiterlijk aan het eind van het eerste kwartaal in 2018 door te voeren. Afhankelijk van de uiteindelijke aanpassingen beraadt de ACM zich met de andere toezichthouders op vervolgacties.

Europese samenwerking

De Europese consumentenautoriteiten werken samen in een netwerk voor consumentenbescherming (Consumer Protection Cooperation, CPC). Naar partijen die in verschillende Europese landen actief zijn, kunnen zij gezamenlijk onderzoek doen.

Algemene voorwaarden online video streaming platforms

Naast deze gezamenlijke actie van de Europese toezichthouders heeft de ACM zich vorig jaar ook gebogen over de algemene voorwaarden van online video streaming platforms. Ook deze onderzochte algemene voorwaarden bleken oneerlijke of mogelijk oneerlijke bepalingen te bevatten. Ook hier zoekt de ACM nadrukkelijk de internationale samenwerking.

De consument in de digitale economie is een thema op de ACM agenda 2018-2019. Deze week is de ACM de consultatie gestart.