Kruimelpad

Reisbemiddelaar krijgt symbolische boete voor niet informeren consument tijdens begin coronacrisis

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reisbemiddelaar Tix een boete opgelegd. Consumenten die het geld terug wilden van hun vlucht die vanwege corona was geannuleerd, moesten daarvoor 55 euro betalen. Tix had consumenten hierover niet vooraf geïnformeerd. Hierdoor moesten zij betalen voor de annuleringsdienst zonder dat ze daarmee had ingestemd. Dit mag niet. De ACM houdt rekening met de uitzonderlijke situatie waarin de reisbranche verkeerde en legt daarom een symbolische boete van 1000 euro op.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Tijdens de coronacrisis was er veel onduidelijkheid over de terugbetaling van geannuleerde vluchten. In die situatie bood Tix een annuleringsdienst aan, zonder consumenten vooraf te informeren over de kosten en instemming te vragen. Omdat sprake was van uitzonderlijke omstandigheden, leggen we daarvoor deze symbolische boete op.”

Wat was er aan de hand?

In de coronacrisis annuleerden luchtvaartmaatschappijen massaal hun vluchten en vroegen consumenten het bedrag van hun tickets terug bij de luchtvaartmaatschappij. Consumenten die hun ticket via een reisbemiddelaar hadden gekocht, werden door de luchtvaartmaatschappij voor de terugbetaling verwezen naar de bemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij betaalde terug aan de bemiddelaar en deze moest dit bedrag weer terugbetalen aan de consument. Dit werkte ook zo bij Tix. Tix hield echter 55 euro per boeking in, terwijl dit niet vooraf met de consument was afgesproken. Dit mag niet. De consument hoeft alleen ergens voor te betalen als hij daarover vooraf duidelijk is geïnformeerd en ermee heeft ingestemd. Maar vanwege de chaotische situatie aan het begin van de coronacrisis , legt de ACM alleen een symbolische boete op voor overtreding van deze regel. Medio maart 2020 paste Tix zijn algemene voorwaarden hierop aan.