Nieuwsbericht

NRC en Telegraaf mogen onder één dak bij Mediahuis

01-05-2017

Van de Autoriteit Consument & Markt mag Mediahuis de Telegraaf Media Groep (TMG) overnemen.  Als TMG wordt overgenomen, ontstaat er één bedrijf met enkele grote Nederlandse landelijke dagbladen: NRC Handelsblad, nrc.next en De Telegraaf. De twee partijen hebben ook verschillende regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, tijdschriften en websites. Ze verkopen advertentieruimte in deze bladen en online media. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat er geen grote gevolgen zijn voor de concurrentie op al deze gebieden.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘De overname van TMG door Mediahuis heeft geen gevolgen voor de dagbladen. De kranten blijven bestaan. We zien grote verschuivingen in het medialandschap: lezers gaan steeds vaker naar online-media. Dat drukt zwaar op de oplages van dagbladen. Adverteerders kiezen steeds vaker online advertenties. Ook onze focus gaat steeds meer naar online-media.’

Voor de lezer verandert er niets

De dagbladen De Telegraaf en NRC Handelsblad/nrc.next hebben elk hun eigen publiek. Lezers stappen vrijwel niet over tussen deze landelijke kranten. Ook de regionale kranten van beide partijen zijn geen concurrenten van elkaar of concurrenten van landelijke dagbladen. De krantenlezer houdt dezelfde keuzemogelijkheden na deze overname.

Voldoende keuze voor adverteerders in kranten

Bij het plaatsen van een krantenadvertentie concurreren bijvoorbeeld De Telegraaf en het Algemeen Dagblad (onderdeel van De Persgroep) met elkaar. Door deze overname verandert er weinig als bedrijven kiezen voor een krantenadvertentie voor een bepaalde lezersgroep. De Persgroep blijft op het gebied van advertentiemogelijkheden in dagbladen een geduchte concurrent. Dat geldt zowel voor landelijke als voor regionale dagbladen.

Online wordt steeds belangrijker voor lezers én adverteerders

Advertentiebudgetten van bedrijven gaan steeds meer naar online-advertenties, bijvoorbeeld via Google of Facebook. In Nederland gaat er ongeveer 1,5 miljard euro naar online advertenties. De advertentie-inkomsten via de traditionele media dalen de laatste jaren. Daardoor wordt de invloed van kranten op de advertentiemarkt steeds minder groot.

Fusies en overnames

De ACM controleert van tevoren of de overname van een bedrijf door een ander bedrijf of een fusie tussen twee bedrijven serieuze beperkingen oplevert voor de concurrentie. De ACM voorkomt daarmee dat er door fusies en overnames grote bedrijven ontstaan die misbruik van hun sterke positie kunnen maken. We beschermen daarmee concurrenten en consumenten.

 

Meer in deze zaak

Documenttype

Nieuwsbericht

Zaak

Zaaknummer: 17.0337.22

 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten