Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Schiphol had klanten beter moeten betrekken bij wijzigen voorwaarden

Schiphol had luchtvaartmaatschappijen op de juiste wijze moeten consulteren bij nieuwe voorwaarden voor het busvervoer van passagiers tussen bepaalde gates en het terminalgebouw. Schiphol heeft dit niet gedaan. De ACM legt Schiphol daarom een boete op van € 25.000.
Henk Don, bestuurslid van de ACM: ‘De gang van zaken op Schiphol heeft rechtstreeks invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het belangrijk dat zij op de juiste wijze betrokken worden als Schiphol bepaalde voorwaarden wil wijzigen.’

Over de boete

Bij de keuze van een sanctie weegt de ACM verschillende factoren. In dit geval heeft de ACM meegewogen dat er geen schade is ontstaan, en de luchtvaartmaatschappijen wel zijn geïnformeerd. Toch vindt de ACM de overtreding ernstig genoeg om op te treden, zeker omdat Schiphol zich vaker niet aan de consultatieregels heeft gehouden.

Meer in deze zaak