Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Voorstel codewijziging diversion 2016

Netbeheer Nederland heeft een voorstel ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor het wijzigen van de voorwaarden gas. Op basis van dit voorstel kan de dienst diversion tussen entry- of exitpunten waarop het FSFC-principe van toepassing is en interconnectiepunten via een veiling gecontracteerd worden. Daarnaast wordt voorgesteld om in de voorwaarden op te nemen dat indien het veilingtarief op een interconnectiepunt lager is dan het gereguleerde tarief op een FCFS-punt (vanwaar diversion wordt ingezet) de programmaverantwoordelijke het verschil tussen het tarief op het FCFS-punt en interconnectiepunt moet bijleggen. Daarnaast stelt Netbeheer Nederland voor om bij diversion op overige punten tevens het hogere tarief in rekening te brengen indien het gereguleerde tarief op het punt waar de capaciteit naar toe wordt verplaatst lager is. De voorgestelde wijzigingen bevinden zich in de Transportcode gas LNB.

Wat is de reden van deze codewijziging?

ad 1: Diversion van FCFS naar IP

Met ‘diversion’ kan de op een entrypunt of exitpunt gecontracteerde transportcapaciteit verplaats worden naar een ander op dezelfde locatie gelegen entrypunt respectievelijk exitpunt, zonder dat hierbij sprake is van een extra beslag op transportcapaciteit. Kort gezegd komt het erop neer dat een shipper de capaciteit die hij heeft gekocht op de ene flens, verplaats naar een andere flens die in hetzelfde cluster gelegen is. Netbeheer Nederland legt uit dat met diversion het mogelijk wordt om de beschikbare capaciteit daar toe te wijzen waar de markt het op dat moment nodig heeft en ervoor zorgt dat shippers flexibiliteit hebben om de gecontracteerde capaciteit optimaal te benutten. De dienst diversion kan vanaf 1 januari 2014 niet worden gecontracteerd tussen een entry- of exitpunt waarop het FCFS- principe van toepassing is en een interconnectiepunt. Dit heeft te maken met de inwerkingtreding van de Netwerk Code Capacity Allocation Mechanism (CAM) die bepaalt dat voor de toewijzing van capaciteit op interconnectiepunten veilingen worden gebruikt. Het verplaatsen van gecontracteerde capaciteit naar een interconnectiepunt op basis van het FCFS-principe (en dus niet via een veiling) is daarom niet toegestaan. Netbeheer Nederland stelt nu voor om diversion van een FCFS-punt naar een interconnectiepunt weer mogelijk te maken mits deze capaciteit wordt toegewezen via een veiling.

ad 2: Diversion van een hoog tarief naar een laag tarief bij FSFS naar IP

Netbeheer Nederland stelt voor dat indien het tarief op een interconnectiepunt lager is dan op het FCFS-punt shippers het verschil dienen bij te leggen. Achterliggende gedachte is dat shippers diversion niet moeten gebruiken als enkel een instrument om goedkoper uit te zijn maar als een instrument om hun capaciteit effectiever te benutten. Indien shippers niet het verschil bijleggen zal Gasunie Transport Services (GTS) een deel van haar inkomsten verliezen wat als gevolg kan hebben dat de tarieven omhoog zullen gaan. Netbeheer Nederland legt uit dat het onwenselijk is dat de overige netgebruikers in Nederland betalen voor het feit dat een aantal shippers die diverten goedkoper uit zijn.

Ad 3: Diversion van een hoog tarief naar een laag tarief op overige punten

Voor diversion tussen punten anders dan van FSFC naar interconnectiepunten blijft het FCFS- principe van toepassing. Indien het tarief op het punt waar de capaciteit heen verplaats wordt lager is, wordt het hogere tarief in rekening gebracht. Ook in deze gevallen mag diversion geen middel zijn om goedkoper uit te zijn.

Waar kan ik de huidige versie van de codes vinden?

Welke stappen doorloopt een codewijzigingsvoorstel voordat ACM een besluit neemt?

Zie ook

Meer in deze zaak