Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM beboet Corendon voor onjuiste reisprijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt reisaanbieder Corendon een boete op voor het onjuist vermelden van reisprijzen op haar website. Het bedrijf vermeldde de prijs van reizen en losse vliegtickets onjuist omdat niet alle bijkomende kosten direct bij de geadverteerde prijs werden getoond. Pas later in het boekingsproces kwamen deze kosten bovenop de prijs. ACM legt Corendon International Travel B.V. hier boetes voor op van in totaal 350.000 euro.

Consumenten moeten hun keuze kunnen maken op basis van de werkelijke kosten. Reisaanbieders moeten daar duidelijk over zijn, zodat consumenten de verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken. Wij hebben reisaanbieders daar eerder op gewezen. Nu treden wij op tegen aanbieders die consumenten misleiden met niet transparante prijzen.

Transparante reisprijzen

ACM zet zich al geruime tijd in voor duidelijke prijzen in de reisbranche. Uitgangspunt daarbij is dat alle vaste onvermijdbare kosten vanaf het begin in de prijs moeten zitten. Variabele onvermijdbare kosten moeten vanaf het begin direct en duidelijk bij de prijs worden vermeld: dus niet helemaal onderaan de pagina of verstopt in kleine onleesbare lettertjes. Een voorbeeld van variabele kosten is het rekenen van bijkomende kosten per boeking terwijl de prijs van de reis per persoon wordt berekend.

Corendon heeft in de periode van augustus 2015 tot februari 2016 consumenten die een pakketreis of een vliegreis boekten niet goed geïnformeerd over de bijkomende variabele kosten. Bij de pakketreizen ging het om de boekingskosten (25 euro per boeking) en de kosten voor het Calamiteitenfonds (2,50 euro per boeking). Bij het boeken van losse vliegtickets ging het om de servicekosten van 3 euro per boeking. Consumenten worden hierdoor misleid en kunnen de verschillende aanbieding niet goed vergelijken. Voor de vastgestelde overtredingen legt ACM boetes op van in totaal 350.000 euro.

Signaal aan reisbranche

Aangezien ACM zich sinds 2013 inzet voor transparante prijzen in de reisbranche, is het voor de toezichthouder onaanvaardbaar dat er aanbieders zijn die nog steeds niet aan de regels voldoen. Dat is bijzonder kwalijk en benadeelt consumenten. Kregen bedrijven in de eerste periode nadat ACM haar uitgangspunten voor duidelijke reisprijzen had gepubliceerd nog de kans hun praktijk na een waarschuwing aan te passen, sinds 2014 treedt ACM direct op tegen zulke overtredingen. ACM kan boetes opleggen tot 450.000 euro voor overtredingen begaan voor 1 juli 2016. Voor overtredingen vanaf 1 juli zijn de boetes die ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1% van de omzet van de overtreder.

Zie ook

Meer in deze zaak