Nieuwsbericht
 

ACM vraagt bedrijven en consumenten ervaringen met online reviews te delen

21-06-2016

Consumenten maken steeds vaker gebruik van online reviews als zij iets kopen. Ook laten zij zich soms leiden door aanbevelingen van bloggers en vloggers. Het is belangrijk dat online reviews en aanbevelingen betrouwbaar zijn. Zodat consumenten een goede keuze kunnen maken. En bedrijven op een eerlijke manier met elkaar kunnen concurreren. Maar zijn online reviews en aanbevelingen wel echt betrouwbaar? En hoe gaan bedrijven hiermee om? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil hier meer over weten. Daarom roept ACM bedrijven en consumenten op om hun ervaringen te delen. ACM gebruikt deze informatie om een beeld te krijgen over de wijze waarop online reviews en aanbevelingen een rol spelen voor de online consument in Nederland. ACM is benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen.

Voor het eerst een informatieoproep

ACM stuurt aan adverteerders, reviewwebsites, marketingbureaus, branche- en consumentenorganisaties per mail een vragenlijst. Deze bedrijven en organisaties wordt gevraagd hun ervaringen met het plaatsen, het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen te delen. Daarnaast stelt ACM een aantal vragen aan consumenten via ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM, en diverse sociale media. Deze informatieoproep loopt van 21 juni tot en met 8 juli 2016. Het is de eerste keer dat ACM een informatieoproep doet om in kaart te brengen of er sprake is van een probleem.

Verkenning naar problemen en schadelijkheid

De online consument is één van de thema’s op de ACM agenda. In het buitenland is al onderzoek gedaan naar het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen. Daaruit blijkt dat reviews een belangrijke bron van informatie zijn in het aankoopproces. In landen als Engeland, de Verenigde Staten en Australië is geconstateerd dat bedrijven uit naam van niet bestaande consumenten valse online reviews laten plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten misleid worden en bedrijven benadeeld. ACM verkent nu hoe dit in Nederland is. ACM wil weten of er sprake is van een schadelijk probleem voor consumenten en bedrijven. De uitkomsten van de verkenning publiceert ACM begin volgend jaar.

Bekijk de vragen aan bedrijven Lees het nieuwsbericht van CW met de vragen voor consumenten

 

Zie ook

ACM start verkenning naar betrouwbaarheid van online reviews

Documenttype

Nieuwsbericht

Woordvoerder

Saskia Bierling

 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten