Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Consumenten krijgen geld terug voor ‘gratis’ proefpakket na optreden ACM

Consumenten die hebben geklaagd over een ‘gratis’ proefpakket waarvoor zij toch moesten betalen, krijgen geld terug. Dit heeft RCM Cosmetics (RCMC) toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nadat de toezichthouder een onderzoek was gestart.

Consumenten bestelden via internet een ‘gratis’ proefpakket gellak of gezichtscrème. Als zij dat niet binnen 14 dagen terugstuurden, moesten zij er alsnog voor betalen. Het bedrijf stuurde vervolgens ten minste drie vervolgzendingen. In totaal waren consumenten na het bestellen van een ‘gratis’ proefpakket zo’n 150 euro kwijt.

Alle consumenten die hierover bij RCMC, ACM of een consumentenorganisatie hebben geklaagd, krijgen nu geld terug of hoeven de nog openstaande rekening niet  te betalen.

ACM heeft verschillende instrumenten om consumentenproblemen op te lossen. In dit geval stemmen we in met een toezegging omdat de schade die consumenten hebben geleden hiermee wordt weggenomen. Dat is een mooi resultaat.

Bredere aanpak ongevraagde vervolgzendingen

De toezegging van RCMC aan ACM past in de aanpak van de ongevraagde vervolgzendingen. In haar aanpak zet ACM de consument centraal. RCMC is gestopt met de verkoop van producten. Na optreden van ACM gaat RCMC consumenten actief benaderen, terugbetalen of rekeningen kwijtschelden. RCMC sluit de dossiers die open stonden bij het incassobureau. Hiermee neemt RCMC de schade voor consumenten weg.

In de zomer van 2015 heeft ACM bedrijven op het matje geroepen waarover ze veel signalen ontving via ConsuWijzer. Deze bedrijven boden onder de noemer van een ‘gratis’ proefpakket betaalde abonnementen aan voor scheermesjes, condooms, gezichtscrèmes, tandenbleekmiddelen, vitaminepillen of afslankproducten. Als resultaat van dit ingrijpen is een deel van de bedrijven direct gestopt met de verkoop. De overige bedrijven hebben hun schadelijke werkwijze aangepast. Daarnaast heeft ACM via een campagne consumenten opgeroepen niet zo maar te betalen voor ongevraagde vervolgzendingen. Voor consumenten blijft het belangrijk dat zij checken of zij wel of niet hebben ingestemd met vervolgzendingen.

Aanpak consumentenproblemen

Het aantal meldingen over ongevraagde vervolgzendingen is in de tweede helft van 2015 aanzienlijk afgenomen. Vanzelfsprekend zal ACM de sector de komende periode in de gaten blijven houden, onder andere via meldingen bij ConsuWijzer.

ACM stelt bij de keuze van de aanpak de consument centraal. Dit betekent dat zij er soms voor kiest een bedrijf de kans te geven om het probleem snel te verhelpen, zodat de consumentenschade wordt weggenomen. In andere gevallen kiest de toezichthouder ervoor een boete op te leggen.

Meer in deze zaak