Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Aanpak ACM levert consument direct en blijvend resultaat op

Het grootste deel van de ruim 40 bedrijven die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2015 heeft gecontroleerd houdt zich nog steeds aan de consumentenregels. ACM heeft de bedrijven tegen het licht gehouden die zij in de afgelopen 1,5 jaar via een snelle aanpak tot de orde had geroepen. Nu blijkt dat nagenoeg alle bedrijven zich nog aan de regels houden, is met deze aanpak op een effici├źnte wijze een blijvend effect bereikt voor consumenten. Bij enkele bedrijven bleek dit niet het geval. Via een last onder dwangsom heeft ACM deze bedrijven alsnog gedwongen tot aanpassingen.

De meeste bedrijven houden zich aan de afspraken en aan de regels. Daarmee zien we dat onze aanpak werkt. Daarnaast zien we ook dat controle nodig is om bedrijven bij de les te houden. Daar gaan we dus mee door.

Last onder dwangsom

In november hebben toezichthouders van ACM ruim 40 bedrijven gecontroleerd die zij eerder had aangesproken omdat ze bepaalde consumentenregels overtraden. ACM was deze bedrijven op het spoor gekomen via meldingen bij ConsuWijzer. Het ging onder andere om de regels rondom het verlengen en opzeggen van abonnementen (Wet Van Dam) en de regels voor juiste en volledige informatie over het aanbod. De bedrijven die nu zijn gecontroleerd en die het goed deden, heeft ACM hierover bericht. Bij drie bedrijven constateerde ACM dat zij weer de fout in waren gegaan, namelijk:

  • Sportschool L&R Dance and Sport Projects
  • Sportschool LifeCity Amersfoort B.V.
  • Huisbeveiligingsbedrijf Primaire Comfort Europe B.V.

Deze drie bedrijven overtraden de regels van de Wet Van Dam. Zo beperkten zij de consument in de manier waarop die het abonnement kon opzeggen en verlengden het abonnement stilzwijgend met een jaar. Nadat zij een last onder dwangsom hadden ontvangen, hebben deze bedrijven hun gedrag  alsnog aangepast.

Aanpak consumentenproblemen

ACM heeft veel verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak zet ACM de consument centraal. Dit betekent dat ACM in sommige gevallen het bedrijf de kans geeft zijn gedrag snel aan te passen waardoor consumenten er niet langer schade van ondervinden. In andere gevallen kiest ACM ervoor een boete op te leggen.