Kruimelpad

NLE compenseert klanten die te weinig korting hebben ontvangen

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegezegd klanten te compenseren die te weinig korting hebben ontvangen op hun energiecontract uit 2012 of 2013. NLE heeft ACM gemeld dat dit onbedoeld is gebeurd. Het bedrijf zal de consumenten de komende drie maanden alsnog de korting uitbetalen die zij destijds zijn misgelopen. Het betreft bedragen tot enkele tientallen euro’s per klant. Dit is het resultaat van onderzoek van ACM naar aanleiding van signalen van consumenten dat NLE de beloofde korting niet over het hele jaar had uitbetaald.

Het is goed dat het bedrijf zijn klanten nu compenseert. Consumenten moeten erop kunnen rekenen dat een bedrijf doet wat het belooft.

Energiecontract met korting

In 2012 en 2013 verkocht NLE consumenten een product met een procentuele vasteklantenkorting op de energietarieven. Deze korting werd beloofd voor een volledig jaar levering. In de praktijk werd de korting uitgekeerd op basis van de eerste jaarnota die de consument ontving. Deze nota was in veel gevallen gebaseerd op meterstanden die de consument na een oproep zelf had doorgegeven. Klanten die hun meterstanden doorgaven voordat zij een volledig jaar energie hadden afgenomen, liepen hiermee een deel van de korting mis.

NLE heeft ACM toegezegd de klanten van wie de korting niet over het hele jaar is berekend te zullen compenseren tot de volledige 365 dagen korting. In de meeste gevallen gaat het om een korting die niet is verstrekt over een aantal dagen tot enkele weken. NLE zal de consumenten die het betreft de komende maanden het bedrag automatisch uitbetalen. ACM houdt hier toezicht op en zal de afhandeling aan de hand van meldingen bij ConsuWijzer volgen.

 

Meer in deze zaak