Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Een onderzoek naar de handelspraktijken van incassobureaus

Na onderzoek concludeert ACM dat consumenten financieel gedupeerd raken door en emotionele stress ondervinden van de handelswijze van incassobureaus. Vooral consumenten met een lage opleiding en/of laag inkomen worden hierdoor geraakt. ACM ziet drie concrete problemen: Incassobureaus

  • confronteren consumenten met onterechte vorderingen;
  • berekenen onterechte kosten en hun rekeningen zijn onduidelijk;
  • zetten consumenten op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen.

Aanpak problemen

ACM vindt dat deze problemen aangepakt en opgelost moeten worden. Hierbij heeft de markt een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast is ook voor ACM een rol weggelegd. ACM kan immers optreden tegen misleidende en agressieve handelspraktijken. Daarin werkt ACM samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM), omdat beide bevoegd zijn hiertegen op te treden.

Meer informatie over incassokosten


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Bijlagen

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook

Meer in deze zaak