Onderzoek

Een onderzoek naar de handelspraktijken van incassobureaus

05-11-2015

Na onderzoek concludeert ACM dat consumenten financieel gedupeerd raken door en emotionele stress ondervinden van de handelswijze van incassobureaus. Vooral consumenten met een lage opleiding en/of laag inkomen worden hierdoor geraakt. ACM ziet drie concrete problemen: Incassobureaus

  • confronteren consumenten met onterechte vorderingen;
  • berekenen onterechte kosten en hun rekeningen zijn onduidelijk;
  • zetten consumenten op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen.

Aanpak problemen

ACM vindt dat deze problemen aangepakt en opgelost moeten worden. Hierbij heeft de markt een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast is ook voor ACM een rol weggelegd. ACM kan immers optreden tegen misleidende en agressieve handelspraktijken. Daarin werkt ACM samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM), omdat beide bevoegd zijn hiertegen op te treden.

Meer informatie over incassokosten

 

Download publicatie (PDF - 1 MB)

 

Bijlagen

Consumentenonderzoek Motivaction (PDF - 1 MB)

 

Meer in deze zaak

Documenttype

Onderzoek

Zaak

Zaaknummer: 14.0678.29

Trefwoorden

 

Onderwerpen

 
 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten