Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Uitspraak rechtbank Rotterdam boetes KPN voor benadelen concurrenten bij breedbanddiensten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind 2013 aan KPN zes boetes opgelegd. De reden is dat KPN concurrenten op haar glasvezel- en kopernetwerk heeft benadeeld bij de introductie van breedbanddiensten.
KPN is in beroep gegaan tegen deze boetes bij de rechtbank Rotterdam. De rechtbank heeft op 11 juni 2015 uitspraak gedaan en heeft vijf van de zes boetes in stand gelaten.

De rechtbank Rotterdam is het met ACM eens dat KPN met de volgende diensten de non-discrmininatieverplichting en/of de transparantieverplichting heeft overtreden:

  • VDSL over MDF (non-discriminatie)
  • WBA CM over Fiber to the Curb (transparantie)
  • WBA CM Beat the Cable (non-discriminatie en transparantie)

Voor de dienst ‘WBA op VDSL-Buitenring’ heeft KPN volgens de rechtbank alleen de transparantieverplichting overtreden. Volgens de rechtbank is niet vastgesteld dat KPN met deze dienst ook de non-discriminatieverplichting heeft overtreden. De boete van 40.000 euro die ACM hiervoor had opgelegd heeft de rechtbank vernietigd. De rest van de boetes van in totaal 933.000 euro is in stand gebleven.

De rechtbank is het eens met de hoogte van de boetes. Daarbij speelde een rol dat KPN eerder hetzelfde soort overtredingen heeft begaan en dat KPN de overtredingen niet zelf heeft opgemerkt en aangemeld bij ACM.

Lees de uitspraak van het de rechtbank Rotterdam op rechtspraak.nl:

Achtergrond

KPN is verplicht de concurrenten op haar netwerk van te voren te infomeren als zij nieuwe diensten wil aanbieden, zoals snellere internetverbindingen. Op deze manier krijgen concurrenten van KPN de kans om consumenten een alternatief te bieden

Transparantieverplichting

KPN is verplicht concurrenten minimaal twee maanden van tevoren te melden dat zij nieuwe of gewijzigde diensten gaat aanbieden op haar netwerk. Dit moet KPN doen zodat de concurrenten op haar netwerk daarop in kunnen spelen. Bijvoorbeeld door zo’n zelfde soort dienst in hun eigen aanbod op te nemen. Of door het tarief dat zij voor een bepaalde dienst aan consumenten rekenen aan te passen.

Non-discriminatieverplichting

Tijdens de aankondigingstermijn van twee maanden mag KPN geen aanbiedingen doen aan consumenten. Dit voorkomt dat KPN alvast met een beter of goedkoper aanbod de markt op kan. Haar concurrenten hebben dan niet de mogelijkheid gehad de nieuwe dienst op het netwerk van KPN in hun eigen aanbod te verwerken.

Meer in deze zaak