Beslissing op bezwaar KPN zorgplicht
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN B.V. in december 2013 een boete opgelegd voor het onvoldoende beveiligen van systemen waarin de persoonsgegevens van klanten zijn opgeslagen. KPN heeft op grond van de Telecomwet de plicht om de persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer van hun klanten voldoende te beschermen, zodat derden daartoe geen toegang hebben.
Tegen het sanctiebesluit heeft KPN bezwaar gemaakt. ACM heeft het bezwaarschrift van KPN behandeld en heeft het bezwaar op 13 juni 2014 ongegrond verklaard.
Op 8 januari 2015 heeft de rechtbank geoordeeld dat ACM terecht heeft vastgesteld dat KPN de zorgplicht heeft geschonden. KPN heeft hoger beroep aangetekend tegen deze uitspraak.
Zorgplicht telecomaanbieders
Op alle telecomaanbieders rust de plicht (‘zorgplicht’) om de persoonsgegevens van hun klanten – zoals naam, adres en woonplaats, IP-adres, bankrekeningnummer, maar bijvoorbeeld ook de inhoud van hun berichten – op een passend niveau te beveiligen, zodat derden daartoe geen toegang hebben. ACM ziet er op toe dat telecomaanbieders de zorgplicht nakomen.
Meer in deze zaak
- 16-11-2016 Uitspraak CBb in boete KPN voor onvoldoende beveiliging klantgegevens
- 02-06-2015 Boete KPN voor onvoldoende beveiliging klantgegevens
- 02-06-2015 ACM beboet KPN voor onvoldoende beveiliging klantgegevens
- 01-06-2015 Uitspraak CBb over ACM-boete voor KPN voor onvoldoende beveiliging klantgegevens
- 08-01-2015 Uitspraak rechtbank Rotterdam over ACM-boete aan KPN voor onvoldoende beveiliging klantgegevens