Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Uitspraak Gerecht Europese Unie over klacht easyJet tegen Schiphol

Het Gerecht van de Europese Unie in Luxemburg heeft bepaald dat de Europese Commissie een klacht van easyJet tegen luchthaven Schiphol mocht afwijzen omdat de NMa (één van de voorgangers van de Autoriteit Consument & Markt) die klacht al had behandeld.

Achtergrond

In 2008 had easyJet bij de NMa meerdere klachten ingediend over de tarieven van Schiphol. De NMa heeft de klachten afgewezen, zowel op grond van de nationale Wet Luchtvaart als op grond van het mededingingsrecht.
Daarna heeft EasyJet in 2011 een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Ook de Europese Commissie wees de klacht af omdat deze al in Nederland was behandeld.

Volgens het Gerecht van de Europese Unie is het van belang dat de klacht in Nederland is onderzocht. Het resultaat van dat onderzoek doet er dan niet meer toe. Deze uitspraak versterkt de samenwerking tussen mededingingsautoriteiten en de Europese Commissie binnen het European Competition Network (ECN). Dat komt doordat de Commissie niet nog een keer hoeft te kijken naar een zaak die door een nationale mededingingsautoriteit is behandeld in lijn met de Europese mededingingsregels.

Bekijk de volledige uitspraak van het Gerecht van de Europese Unie op InfoCuria - Jurisprudentie van het Hof van Justitie.

Meer in deze zaak