Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM beboet KLM voor onjuiste vermelding ticketprijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt aan KLM een boete op voor onjuiste prijsvermelding op haar website. KLM adverteerde op haar website met vluchtprijzen waarin de boekingskosten niet waren opgenomen. Deze bedroegen 10 euro per ticket en waren daarmee onvermijdbaar en voorzienbaar. Dit betekent dat de ticketprijzen inclusief de boekingskosten hadden moeten zijn. ACM heeft KLM hiervoor een boete opgelegd van 200.000 euro. KLM heeft haar website inmiddels zodanig aangepast dat de boekingskosten per boeking worden berekend en niet langer per ticket.

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “De aanpak van onduidelijke reisprijzen is een van de speerpunten van ACM. Consumenten hebben recht op prijzen waarin alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, zodat ze de prijzen kunnen vergelijken. Bovendien verstoren onduidelijke reisprijzen de onderlinge concurrentie. Tegen aanbieders die zich niet aan de regels houden, treden we op. Deze boete past in die aanpak.”

Achtergrond

In mei 2013 heeft ACM uitgangspunten gepubliceerd voor de reisbranche om te komen tot transparante prijzen, zoals:

  • De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden;
  • Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen;
  • Alle variabele kosten staan direct bij de advertentieprijs vermeld;
  • Keuze-elementen mogen niet vooraf aangevinkt staan.

ACM heeft een groot aantal bedrijven in de reisbranche aangesproken die hun prijzen niet juist vermeldden. Aanbieders die nalieten de prijzen op hun website tijdig aan te passen, zijn door ACM nader onderzocht. KLM was daar één van. ACM constateerde dat KLM via haar website www.klm.com vliegtickets aanbood waarbij vermeld stond dat het exclusief 10 euro boekingskosten was. In het boekingsproces bleek dat deze kosten per ticket werden gerekend. Dat maakte de kosten voorzienbaar en onvermijdbaar. Daarom hadden ze in de advertentieprijs meegenomen moeten worden. Hiermee overtrad KLM de regels voor prijstransparantie uit de Luchtvaartverordening.

Meer in deze zaak