ACM beboet KLM voor onjuiste vermelding ticketprijzen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt aan KLM een boete op voor onjuiste prijsvermelding op haar website. KLM adverteerde op haar website met vluchtprijzen waarin de boekingskosten niet waren opgenomen. Deze bedroegen 10 euro per ticket en waren daarmee onvermijdbaar en voorzienbaar. Dit betekent dat de ticketprijzen inclusief de boekingskosten hadden moeten zijn. ACM heeft KLM hiervoor een boete opgelegd van 200.000 euro. KLM heeft haar website inmiddels zodanig aangepast dat de boekingskosten per boeking worden berekend en niet langer per ticket.
Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “De aanpak van onduidelijke reisprijzen is een van de speerpunten van ACM. Consumenten hebben recht op prijzen waarin alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, zodat ze de prijzen kunnen vergelijken. Bovendien verstoren onduidelijke reisprijzen de onderlinge concurrentie. Tegen aanbieders die zich niet aan de regels houden, treden we op. Deze boete past in die aanpak.”
Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “De aanpak van onduidelijke reisprijzen is een van de speerpunten van ACM. Consumenten hebben recht op prijzen waarin alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, zodat ze de prijzen kunnen vergelijken. Bovendien verstoren onduidelijke reisprijzen de onderlinge concurrentie. Tegen aanbieders die zich niet aan de regels houden, treden we op. Deze boete past in die aanpak.”
Achtergrond
In mei 2013 heeft ACM uitgangspunten gepubliceerd voor de reisbranche om te komen tot transparante prijzen, zoals:- De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden;
- Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen;
- Alle variabele kosten staan direct bij de advertentieprijs vermeld;
- Keuze-elementen mogen niet vooraf aangevinkt staan.