Kruimelpad

Nieuwsbericht

Strijd om alles-in-één pakketten steeds feller

13-03-2014

Telecommonitor jaarverslag 2013

De concurrentie op de telecommarkt draait meer en meer om alles-in-één pakketten. Dat blijkt uit de jaarlijkse Telecommonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met het jaarverslag heeft uitgebracht. De Telecommonitor laat zien dat KPN met digitale televisie sterker wordt op de televisiemarkt terwijl de kabelaanbieders groeien op de internet- en telefoniemarkt. Deze partijen proberen hun klanten steeds meer abonnementen in de vorm van alles-in-één pakketten aan te bieden. Inmiddels heeft 49% van de huishoudens een alles-in-één pakket, waarin combinaties van internet, televisie, vast en soms ook mobiel bellen worden aangeboden. KPN groeit sterk met deze alles-in-één pakketten. Kabelaanbieders hebben daarin al een sterke positie. De gegevens uit de Telecommonitor gaan over de periode tweede kwartaal 2012 tot en met tweede kwartaal 2013.

Mobiel bellen en internetten

Het datagebruik explodeerde (+53%) en het aantal sms’jes kelderde (-34%) in deze periode. Het aantal smartphones en tablets met toegang tot mobiel internet steeg van 9,8 miljoen naar 11 miljoen stuks. 22% van de klanten van de telecomaanbieders heeft een sim-only abonnement en 32% een prepaid aansluiting. Bijna de helft (46%) van de klanten heeft een abonnement met ‘gratis’ toestel. Doordat zoveel consumenten een abonnement met ‘gratis’ toestel hebben zijn de kosten voor mobiel bellen in Nederland relatief hoog, omdat de kosten voor dit toestel verrekend worden in het abonnement.

Kleinere onafhankelijke telecomaanbieders winnen licht terrein op KPN, Vodafone en T-Mobile. Kabelaanbieders UPC en Ziggo hebben met mobiel bellen een beperkt marktaandeel, maar bieden met hun wifi-netwerk een groot draadloos bereik voor mobiel internet. ACM verwacht daarnaast dat met het eigen netwerk van Tele2 de concurrentie op de mobiele markt toeneemt met een nog beter aanbod voor de consument.

Bellen en internetten via vaste lijn

Nog steeds hebben de meeste huishoudens een internetaansluiting via het kopernetwerk (3,2 miljoen abonnementen). Het aantal kabelaansluitingen (+4%) groeit gestaag en glasvezel (+51%) verdubbelde naar 457.000 huishoudens. Nederland blijft in de wereldtop wat betreft het aantal aansluitingen op internet: bijna nergens ter wereld heeft zo’n groot deel van de bevolking toegang tot snel internet (plek 2 achter Zwitserland op de OESO ranglijst). De digitalisering van telefonie is een trend die doorzet. Ook op de zakelijke markt lijkt de overstap naar digitale telefonie op gang te zijn gekomen.

Concurrentie om televisie neemt toe

Digitale televisie heeft de analoge aansluiting nu echt verdrongen. Met een groei van 6% kijkt inmiddels 84% van de huishoudens digitale televisie. ACM verwacht dat voor televisie de concurrentie om de klant zal verhevigen via het glasvezel- en kopernetwerk (DSL). ACM verwacht dat meer televisiediensten via internet aangeboden zullen worden, waardoor er voor consumenten meer keuze komt.

Zakelijke markt

De positie van KPN op de zakelijke markt is onverminderd sterk. Doordat kabelaanbieders vaak geen netwerk hebben op bedrijventerreinen is er minder keuze voor bedrijven.

 

Zie ook