Kruimelpad

Nieuwsbericht

Kies je mobiele telefoon met verstand

04-12-2013

Consumenten moeten zich bij de aanschaf van een mobiele telefoon meer laten leiden door de kwaliteit van het toestel en de service die de verkoper verleent.  Dit geldt zowel bij de aanschaf van een los toestel als bij een zogenaamd ‘gratis’ toestel dat wordt geleverd als onderdeel van een abonnement. Sommige aanbieders bieden meer service dan andere aanbieders, zoals standaard een gratis leentoestel bij reparaties of extra korte reparatietijden.

Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar aanleiding van haar marktscan naar de naleving van de garantieregels bij mobiele telefoons. ACM heeft bij deze marktscan geen structurele problemen geconstateerd waartegen de toezichthouder zou moeten optreden. Wel raadt zij consumenten aan om alert te blijven of de verkoper de regels goed toepast.

Bij problemen die niet vallen onder fabrieksgarantie kan de consument namelijk nog terugvallen op zijn ‘normale’ garantierechten. Dit betekent dat de consument recht heeft op een goed werkend toestel. Het toestel hoort bij normaal gebruik een bepaalde periode – de normale levensduur – probleemloos te functioneren. Voor meer informatie over hun garantierechten kunnen consumenten terecht op www.consuwijzer.nl , het informatieloket van ACM voor consumenten.

ACM constateert verder in de marktscan dat de opvattingen tussen verkopers, fabrikanten en consumenten over wat normaal gebruik van een mobiele telefoon is niet altijd overeenkomen. Fabrikanten en verkopers zouden consumenten hierover beter kunnen informeren. Consumenten zouden zich echter ook meer kunnen verdiepen in de vraag of het toestel dat zij willen kopen wel geschikt is voor de manier waarop ze het toestel willen gebruiken. Zo zou bijvoorbeeld de schok-, stof- en vochtbestendigheid van een toestel door de consument kunnen worden betrokken in zijn afweging bij de aanschaf van een toestel.

De uitkomsten van de marktscan heeft ACM besproken met een groot aantal marktpartijen. Marktpartijen willen hun informatie aan consumenten over wat zij onder normaal gebruik verstaan verbeteren. Daarnaast zullen zij zich inspannen om de reparatietermijn te bekorten.

Meer informatie

Garantierechten bij kapotte mobiele telefoon